Hopp til innhold

Ett av tre barn blir sjelden eller aldri lest for: – Det er trist

Selv om åtte av ti barn spør mamma eller pappa om å bli lest for minst en gang i uka, viser fersk undersøkelse at ett av tre barn sjelden eller aldri blir lest for.

Viktoria Arild, Håkon Strøm Solsbakk og Ulrik Birkeland Owren

Viktoria Arild, Håkon Strøm Solsbakk og Ulrik Birkeland Owren elsker å bli lest for, spesielt hvis de kan sitte med en venn.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

– Jeg liker best en bok som handler om katter som kriger mot hverandre. Den heter «Kattekrigeren» og er kjempespennende, sier Ulrik Birkeland Owren (6).

Ulrik og hans to venner, Victoria Arild (6) og Håkon Strøm Solsbakk (6), er ikke i tvil om hva de mener.

– Det er veldig kjekt å bli lest for, i hvert fall når man sitter med en venn, sier Ulrik.

 Ulrik Birkeland Owren

Ulrik Birkeland Owren sin favorittbok heter «Kattekrigeren». Den synes han er kjempespennende.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

Trude Hoel skulle ønske at alle barn ble lest for. Hun er professor ved Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger og forsker på høytlesning for barn.

Men slik er det ikke.

Det viser en ny undersøkelse som ble presentert på den nordiske barnebokkonferansen som åpnet i Stavanger mandag.

Trude Hoel

Trude Hoel, professor ved Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger, synes det er trist at det ikke er flere barn som blir lest høyt for.

Foto: Odin Omland / NRK

Ett av tre barn blir sjeldent eller aldri lest for, selv om åtte av ti barn spør om de voksne kan lese for dem.

– Vi synes at det er trist, hvert fall når barna elsker det, sier Hoel.

Tidsklemmer og antall søsken påvirker

Førsteamanuensis Elisabeth Brekke Stangeland ved Lesesenteret ved UiS sier at resultatene overrasket henne. Hun forsker også på høytlesing for barn.

Vanligvis vil folk overrapportere ting de synes har verdi. Vi regnet med at foreldre kom til å lyve på seg ganske mange bøker.

Elisabeth Brekke Stangeland

Førsteamanuensis Elisabeth Brekke Stangeland ved Lesesenteret ved UiS, sier at jo flere barn foreldre har, jo mindre høytlesing blir det hjemme.

Foto: Odin Omland / NRK

Stangeland og Hoel tror bakgrunnen til funnene er sammensatt.

En grunn kan være at foreldre som selv har vokst opp med å bli lest for, vil gjenskape gode minner fra de var små med sine egne barn.

Kanskje er det en generasjon med foreldre nå som ikke har de erfaringene selv. En annen grunn kan være tidsklemmer. Tiden går fort, og det er mye en forelder skal gjøre i løpet av dagen, sier Hoel.

Men det er også et annet funn som skiller seg ut, påpeker Stangeland.

– Å ha flere søsken har betydning for hvor mye enn blir lest for hjemme. Er det flere unger, har det en tendens til å bli mindre lesing, sier hun.

Les også Slik lærte nesten alle førsteklassingene seg å lese første skoleår

Jente på Island som er en del av et nytt forskningsprosjekt.

Går glipp av kos

De er enige om at foreldrene som ikke leser for barna sine, mister en viktig opplevelse.

– Flest foreldre svarte at de leser med ungene fordi det er koselig. Så de som ikke gjør det, går glipp av en haug med kos.

Så hvordan kan foreldre bli flinkere på å lese for barna sine? Hoel mener hun har svaret.

– Det å ha en rutine for lesing er superviktig. Å lese ti minutt på sengekanten, eller under kveldsmaten, eller biblioteket i helgene. Unger i barnehagen sier at det er viktig at det er noe å le av i bøkene.

Les også Romantiske bøker på topplistene: – Gir håp i hverdagen

Malin Bøe Ingebrigtsen med bøker i grafikk