Hopp til innhold

Enorm sykkelinteresse i Rogaland

Interessen for sykkel er i ferd med å ta fullstendig av. Fram til starten av september arrangeres det nærmere 40 turritt bare i Rogaland.

Startskudd for Nordsjørittet

Nordsjørittet er Norges nest største sykkelritt. I fjor var det 12 000 påmeldte deltakere.

Foto: Per Svein Reed / Nordsjørittet

Antall trimritt på sykkel i Rogaland er mer enn fordoblet på få år.

– Det har gått fra å være for spesielt interesserte til å bli en folkebevegelse, sier Leif Erik Bystrøm i CK Haugaland.

Bystrøm var leder av interimstyret da CK Haugaland ble stiftet for 1,5 år siden. CK Haugaland arrangerer nå 6 forskjellige turritt i sommerhalvåret, med Hårfagrerittet som det desidert største med over 2000 deltakere.

– Hvis du går en fem år tilbake kan jeg tenke meg at det var mellom 12 og 15 ritt i hele Rogaland. I Nord-fylket var det nesten ingenting, sier han.

Bystrøm forteller om fellestreninger som har gått fra å ha et fåtall deltakere, til at det er opp i 30 sykkelentusiaster samlet på en gang.

– Men også den uorganiserte treningen gjennom for eksempel bedriftsidrettslag har tatt av, sier Bystrøm.

Håvard Nybø vant Rogaland Grand Prix

Håvard Nybø vant Rogaland Grand Prix 2011.

Foto: Karine Næss Frafjord / NRK

– Sykkelfylke nummer én

Fungerende generalsekretær Bjørn Sætre i Norges cykleforbund er imponert over sykkelinteressen.– Det er kjempefint å se den enorme interessen, Rogaland er sykkelfylke nummer en i landet, sier han.

Sætre mener lange tradisjoner kan være en av grunnene til at Rogaland huser mange sykkelentusiaster.

– På 1800-tallet startet de med sykkelimport i Sandes, og så har de bygget opp et solid sykkelmiljø fra 1920-tallet og frem til i dag, sier han.

Været på sin side

Ikke bare har Rogaland lange tradisjoner, men også klimaet er på lag med sykkelen.

– Mellom ti og ellve måneder uten snø er en kjempefordel. Enkelte gode år er det jo også tolv måneder uten snø, sier Sætre.

Han trekker også frem den store mediedekningen.

– Det begynte kanskje med Tour de France og mye omtale rundt det, sier han.

Likevel vil han understreke at sykkelen har en multifunksjon.

– Sykkelen er et genialt både til trening og transport. Om man sykler til jobben vil man kanskje være med i ett ritt for å måle krefter med naboen.