Antall trimritt på sykkel i Rogaland er mer enn fordoblet på få år.
– Det har gått fra å være for spesielt interesserte til å bli en folkebevegelse, sier Leif Erik Bystrøm i CK Haugaland.
Bystrøm var leder av interimstyret da CK Haugaland ble stiftet for 1,5 år siden. CK Haugaland arrangerer nå 6 forskjellige turritt i sommerhalvåret, med Hårfagrerittet som det desidert største med over 2000 deltakere.
– Hvis du går en fem år tilbake kan jeg tenke meg at det var mellom 12 og 15 ritt i hele Rogaland. I Nord-fylket var det nesten ingenting, sier han.
Bystrøm forteller om fellestreninger som har gått fra å ha et fåtall deltakere, til at det er opp i 30 sykkelentusiaster samlet på en gang.
– Men også den uorganiserte treningen gjennom for eksempel bedriftsidrettslag har tatt av, sier Bystrøm.
- Les også: Slik får du vårfin sykkel
- Se også: Skal sykle Nordsjørittet på tandem
– Sykkelfylke nummer én
Fungerende generalsekretær Bjørn Sætre i Norges cykleforbund er imponert over sykkelinteressen.– Det er kjempefint å se den enorme interessen, Rogaland er sykkelfylke nummer en i landet, sier han.
Sætre mener lange tradisjoner kan være en av grunnene til at Rogaland huser mange sykkelentusiaster.
– På 1800-tallet startet de med sykkelimport i Sandes, og så har de bygget opp et solid sykkelmiljø fra 1920-tallet og frem til i dag, sier han.
- Les også: Slik stanser du sykkeltyven
- Les også: Verdens beste sykkelbyer
Været på sin side
Ikke bare har Rogaland lange tradisjoner, men også klimaet er på lag med sykkelen.
– Mellom ti og ellve måneder uten snø er en kjempefordel. Enkelte gode år er det jo også tolv måneder uten snø, sier Sætre.
Han trekker også frem den store mediedekningen.
– Det begynte kanskje med Tour de France og mye omtale rundt det, sier han.
- Les også: Krasjet med ku under sykkelritt
Likevel vil han understreke at sykkelen har en multifunksjon.
– Sykkelen er et genialt både til trening og transport. Om man sykler til jobben vil man kanskje være med i ett ritt for å måle krefter med naboen.