Hopp til innhold

Endelig ja for T-forbindelsen

Arbeidet med T-forbindelsen starter våren 2009.

Kart T-forbindelsen
Foto: Statens vegvesen

T-forbindelsen som vil berøre kommune Haugesund, Tysvær og Karmøy går igjennom i statsråd fredag. Godkjennelse av planene har vært ventet noen år, men det har vært flere runder med kostnadssprekk og nye krav til sikkerhet som har forsinket prosjektet. Stortinget skal endelig godkjenne planene til høsten, men ikke noe tyder på at det blir stanset der.

Totalkostandene for veiforbindelsen mellom Karmøy, Tysvær og Haugesund er beregnet til 1,44 milliarder kroner. Staten bidrar med 444 millioner kroner, kommunene 170 millioner, mens 817 millioner skal tas inn i bompenger. 350 millioner kroner er allerede krevd inn på ferjene over Boknafjorden.

Sparer kjøretid

Veiforbindelsen går både øst - vest og nord - sør. Det skal lages 9 km med undersjøiske tunneler, 10 kilometer med vei og to landtunneler på tilsammen 900 meter. Veiforbindelsen vil særlig redusere kjøretiden for de som skal til og fra Karmøy i øst - vestlig retning. Nå må bilistene kjøre om Haugesund, men det slipper de når den nye veien står ferdig i overgangen 2012/2013. Det er forventet at kjøretiden blir mellom 20 og 30 minutter kortere.

T-forbindelsen består av tre tunnelarmer som knyttes sammen i en rundkjøring 60 meter under havoverflaten på Fosenm, og ny vei til Raglamyr i Haugesund.

Fra Karmøy starter tunnelen ved Håvik. Under Karmsundet blir den 139 meter under havoverflaten på det dypeste. Lengden blir 3977 meter.

Tunnelen under Førdesfjorden blir 3764 meter lang og er nesten like dyp som tunnelen under Karmsund med 136 meter under havoverflaten. Den kommer opp ved Mjåsund

Tunnelen under Hellvik blir 1164 meter lang og er på det dypeste 60 meter under havoverflaten.

Mellom Hellvik på Fosen og Raglamyr kommer det ny vei, og det skal også bygges to landtunneler som skal hete Husafjelltunnelen og Spannavarden tunnel.

Hvem som skal bygge de undersjøiske tunnelene er ikke klart enda.

- Det blir trolig ikke klart før i februar/mars neste år. Kontraktene blir lyst ut på anbud rundt årskiftet, sier prosjektleder for T-forbindelsen Rune Sandven.

Det er ventet at det kjører 5000 kjøretøy gjennom tunnelene i 2030.

Flere nyheter fra Rogaland