Ifølge en undersøkelse som Forbrukerrådet har gjennomført er en av tre restaurantgjester misfornøyde med opplevelsen deres.
Den samme undersøkelsen viser også at bare halvparten klager til restauranten mens de er der.
– Det går både på matkvaliteten og opplevelsen på selve restauranten. Jeg synes at en av tre misfornøyde gjester er et høyt tall, sier regiondirektør i Forbrukerrådet Edith Kristin Nøkling.
– Vi tenker gjerne på restaurantbesøket som noe personlig, og dermed kan mange føle at det er litt vanskelig å si fra på direkten. Det er dumt. Den samme undersøkelsen viser nemlig at det lønner seg å klage, og at de fleste fikk løst saken sin der og da, sier hun.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Kvalitetsbevisste nordmenn
Kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv, Merete Habberstad, sier til NRK at nordmenns matinteresse øker, og at vi derfor spiser oftere ute.
– Vi er mer opptatt av kvalitet, råvarer og god service enn tidligere. Målet er selvfølgelig at alle gjester skal være fornøyde. Gjestene må gjerne bli flinkere til å se ifra om de er misfornøyde, sier Habbestad.
Hun mener det bør være enklere enn noen gang å gi tilbakemelding på et restaurantbesøk.
– I dag kan folk henvende seg direkte til servitør, eller på Tripadvisor eller restaurantens Facebook-side. Vårt inntrykk er at de fleste restauranter setter pris på ærlige tilbakemeldinger slik at de kan få rettet opp ting som ikke er bra.
Forbrukerrådet kan mekle
Selv om de fleste ikke er klar over det, har Forbrukerrådet mulighet til å løse opp i tvister mellom misfornøyde restaurantgjester og -eiere.
– 1. juli i år kom et nytt direktiv som sier at vi kan mekle i slike saker. Det er da viktig at folk fyller ut skjemaet som hører til en slik meklingsprosess, og vi setter også pris på bilder fra restaurantbesøket. Ta også vare på kvitteringen, sier regiondirektør Nøkling.
– Har dere meklet med folk?
– Ja, og vi får høre om de utroligste situasjoner. Det beste er likevel at vi oppnår enighet i 75 prosent av tilfellene.
Innfører smilefjes
Etter nyttår innfører Mattilsynet en såkalt «smilefjes»-ordning for restauranter og kafeer.
Denne baserer seg på de hygieniske forholdene ved et serveringssted. Smilefjesene som deles ut har tre varianter: blidt, nøytralt og surt fjes. Dersom serveringsstedet får et stort smilefjes betyr det at Mattilsynet ikke har noen merknader.
– Denne likner på den vi finner på flyplassene. Forskjellen er at resultatet av Mattilsynets vurdering vises offentlig ved restaurantene, sier Nøkling.
– På denne måten får folk enda et verktøy når de skal velge hvor de skal spise.
- LES OGSÅ: Merker spisesteder med smilefjes
- LES OGSÅ: – Smilesfjesordningen er for lettvint