NRK Meny
Normal

Tommy bruker opp mot 100 timer på å vaske bilen

De største bilopplevelsene har Tommy Lund når bilen står parkert i garasjen.

Tommy Lund vaskar bilen

«Ekstrem bilpleie» eller «detailing» består ikke av å spyle og bone bilen jevnlig. Det må sterkere lut til, og Tommy Lund på Bryne kan bruke opp mot 100 timer på å jobbe med alle detaljene på en bil.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

En ti år gammel Koenigsegg CCR står parkert i garasjen til Tommy Lund på Bryne. For et utrent øye ser bilen helt strøken ut. Men med en spesiallykt viser Lund frem områder på bilen med riper og skraper.

Tommy Lund

I Tommy Lunds garasje på Bryne har det vært biler som de fleste bare har sett bilder av, eller kanskje har hatt som plakat på gutterommet.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

– Her er det tydelige spor etter hender med ringer, sukker han oppgitt.

Ekstrem bilpleie

Tommy Lund er en av landets fremste utøvere av det som entusiastene kaller «detailing», eller ekstrem bilvask.

Fenomenet har oppstått i forbindelse med modernisering av bilene. Der entusiastene tidligere kunne bruke mye tid på å skru på motorer og mekanikk, er bilene nå så avanserte og datastyrte at selv den mest ihuga hjemmemekanikeren må holde fingrene av fatet. Derfor er det stadig flere som bruker tid på å «detaile» bilen hjemme i garasjen.

Det finnes en haug med produkter som skal gjøre at bilen skal skinne mest mulig. En liten krukke med poleringsvoks kan koste mange tusen kroner.

– Du får det du betaler for, mener Lund.

Gå til forsiden

Biler Tommy har gnikket på

Ferrari Enzo på Bryne

Biler Tommy har gnikket på

5 bilder

    Spesialiserer seg på dyre biler

    For ham er det viktig at de som leverer biler til ham kan stole på full diskresjon. Lund har spesialisert seg på svært sjeldne og dyre biler.

    – Eierne er bilinteresserte med svært tykke lommebøker. Men de er ekte bilentusiaster, selv om de ikke nødvendigvis snakker så høyt om bilene sine, sier Lund.

    I garasjen hans har det vært biler som er verdt flere titalls millioner kroner. Han kan bruke opp mot 100 timer på slike biler. Da er han i sin egen verden mens musikken dundrer i garasjen.

    En internasjonal trend

    Journalist i bladet Bil, Odd Erik Skavold Lystad, forteller at «detailing» er 10–15 år gammelt, men har kommet for fullt de siste par årene.

    – Denne bilinteressen krever ikke store kunnskaper om motor og teknikk. På nettsidene Detailers Club utveksler de tips og bilder. Her er Tommy Lund en slags kjendis, forteller Lystad.

    Tradisjonelle bilinteresserte vil kanskje rynke på nesen, men biljournalisten mener at detailerene sørger for at det rekrutteres flere til å bli interesserte i biler.

    – Dette er et nokså ungt miljø, og i en tid der stadig færre unge velger å ta billappen og bilinteressen er dalende, vil jeg si at dette er friskt og spennende.

    Odd Erik Skavold Lystad

    Journalist i Bladet Bil, Odd Erik Skavold Lystad, forteller at «detailing» er en relativt ny trend blant bilinteresserte.

    Foto: Stian Nyland

    Endelig ferdig med egget

    Etter en 30 timer lang økt i garasjen er Koenigsegget klar til å leveres tilbake til den anonyme eieren.

    – Det er jo det som er mest stas med denne hobbyen, å se reaksjonen til eieren når bilen blir levert tilbake, sier Tommy Lund.

    – De blir nesten like glade som da de fikk bilen. Det gjør at det er verdt alle timene i garasjen.

    Tommy Lund vrir om nøkkelen på superbilen, og den starter med et brøl. Sakte og forsiktig rygger han bilen inn i garasjen.

    Se hvordan Tommy Lund går til verks når han har fått en Koenigsegg i garasjen.