– Folk shopper i hele verden fra stua si. Med nettet har hele verden blitt mindre, så jeg ser absolutt et marked utenfor Norge, sier Bruvik Vikse.
Hun er designeren som fulgte pikedrømmen. Etter studier ved den anerkjente motedesignerskolen Esmod, jobbet hun litt for andre i motebransjen. Men i 2005 startet hun sitt eget klesmerke for barn, MeMini.
I 2010 ekspanderte hun med kvinneklær. I dag har selskapet hennes Vikonsept en omsetning på rundt 15 millioner kroner i året, og hun har klær i 75 butikker rundt om i Norge. For henne var det viktig å bygge seg opp i Norge før hun satset videre.
– Jeg begynner med nettbutikk, så får jeg analysert markedet før jeg eventuelt satser videre, sier hun.
- LES OGSÅ: Norske T-Michael revolusjonerte Japans nasjonaldrakt
- LES OGSÅ: Elton John blir Stilikon
Mer norsk mote til verden
Samlingen av norske motebedrifter, Norwegian Fashion Hub, har vokst de siste årene. I dag består den av 42 medlemsbedrifter som produserer norsk design.
Disse omsetter i dag for til sammen 665.272 millioner kroner. Mange satser internasjonalt, og er representert på den norske moteuka Oslo Runway, som starter fredag..
Eksporten av klær, sko og lærvarer økte med over 11 prosent fra 2016 til i fjor. Dette inkluderer ikke bedriftene som har lager i Europa.
– Vi har sterke merkevarer i Norge, som de siste årene har fått internasjonal anerkjennelse. Mange innen mote og design er gode til å både ekspandere og eksportere. Det sier prosjektleder for Norwegian Fashion Hub, Elin Katrine Saunes.
Hun mener også at mediedekning og politisk interesse for design har vært avgjørende for økningen.
Den nye olja?
Den norske motebransjen har hengt etter internasjonalt, men er nå på vei fram. Blant annet Danmark har fått øynene opp for norsk mote. Og da er det jubel i bransjen.
Gisle Mariani Mardal er leder for design og merkevare i NHO-foreningen Abelia. Han er selv designer, og mener nedgangen i oljevirksomheten og fall i oljeprisen har gjort at Norge må tenke nytt, og fokusere på andre bransjer.
– Er motebransjen den nye olja?
– Det er i alle fall en av de næringene Norge kan satse på som eksportvare. Næringen selv må også tenke mer nytt. Ny teknologi gjør at markedsføringen skjer på andre plattformer enn før, som eksempelvis sosiale medier, sier han.
Fokuserer på det ekte
Vikse er en av flere i motebransjen som tar utfordringen, og vender blikket mot verden. Hun har hatt sin første fotoshoot hvor det internasjonale markedet er målgruppa.
Designeren mener Norge har mye å bidra med, ikke bare innen mote.
– Flere ser ektheten i det norske. Både innen musikk og film. Da er det jo rimelig at norsk mote og tekstil også blir en del av dette.