Hopp til innhold

Norsk mote er pop i utlandet

Norsk mote selger som aldri før i utlandet, og eksporten har gått markant opp de siste årene. Designer og gründer Kristine Bruvik Vikse er en av dem som nå satser internasjonalt.

Kristine Vikse på fotoshoot

For første gang designer Kristine Bruvik Vikse klær for et internasjonalt marked.

Foto: Rosa Iren Villalobos / NRK

– Folk shopper i hele verden fra stua si. Med nettet har hele verden blitt mindre, så jeg ser absolutt et marked utenfor Norge, sier Bruvik Vikse.

Hun er designeren som fulgte pikedrømmen. Etter studier ved den anerkjente motedesignerskolen Esmod, jobbet hun litt for andre i motebransjen. Men i 2005 startet hun sitt eget klesmerke for barn, MeMini.

I 2010 ekspanderte hun med kvinneklær. I dag har selskapet hennes Vikonsept en omsetning på rundt 15 millioner kroner i året, og hun har klær i 75 butikker rundt om i Norge. For henne var det viktig å bygge seg opp i Norge før hun satset videre.

Kristine Bruvik Vikse

Fra Haugesund i Norge til Skandinavia og Europa: Kristine Bruvik Vikse satser nå internasjonalt med merket sitt MeMini.

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

– Jeg begynner med nettbutikk, så får jeg analysert markedet før jeg eventuelt satser videre, sier hun.

Mer norsk mote til verden

Samlingen av norske motebedrifter, Norwegian Fashion Hub, har vokst de siste årene. I dag består den av 42 medlemsbedrifter som produserer norsk design.

Disse omsetter i dag for til sammen 665.272 millioner kroner. Mange satser internasjonalt, og er representert på den norske moteuka Oslo Runway, som starter fredag..

Eksporten av klær, sko og lærvarer økte med over 11 prosent fra 2016 til i fjor. Dette inkluderer ikke bedriftene som har lager i Europa.

Elin Katrine Saunes i Norwegian Fashion Hub

Elin Katrine Saunes er prosjektleder for den stadig voksende moteklyngen i Norwegian Fashion Hub.

– Vi har sterke merkevarer i Norge, som de siste årene har fått internasjonal anerkjennelse. Mange innen mote og design er gode til å både ekspandere og eksportere. Det sier prosjektleder for Norwegian Fashion Hub, Elin Katrine Saunes.

Hun mener også at mediedekning og politisk interesse for design har vært avgjørende for økningen.

Den nye olja?

Den norske motebransjen har hengt etter internasjonalt, men er nå på vei fram. Blant annet Danmark har fått øynene opp for norsk mote. Og da er det jubel i bransjen.

Gisle Mariani Mardal er leder for design og merkevare i NHO-foreningen Abelia. Han er selv designer, og mener nedgangen i oljevirksomheten og fall i oljeprisen har gjort at Norge må tenke nytt, og fokusere på andre bransjer.

Er motebransjen den nye olja?

Gisle Mariani Mardal

Gisle Mariani Mardal mener norsk mote kan bli en viktig eksportvare for Norge.

Foto: Esben Johansen

– Det er i alle fall en av de næringene Norge kan satse på som eksportvare. Næringen selv må også tenke mer nytt. Ny teknologi gjør at markedsføringen skjer på andre plattformer enn før, som eksempelvis sosiale medier, sier han.

Fokuserer på det ekte

Vikse er en av flere i motebransjen som tar utfordringen, og vender blikket mot verden. Hun har hatt sin første fotoshoot hvor det internasjonale markedet er målgruppa.

Kristine Bruvik Vikse på fotoshoot

Designer Kristine Bruvik Vikse på fotoshoot for barneklesmerket sitt MeMini.

Foto: Rosa Irén Villalobs / NRK

Designeren mener Norge har mye å bidra med, ikke bare innen mote.

– Flere ser ektheten i det norske. Både innen musikk og film. Da er det jo rimelig at norsk mote og tekstil også blir en del av dette.