Den 3,7 kilometerlange tunnelen er en del av Ryfastprosjektet som skal binde Stavanger og Strandalandet sammen.
Geir Pollestad (Sp).
Foto: StortingetStaten bidrar med halvparten av kostnaden på 2,2 milliarder kroner, mens bilistene skal betale resten med bompenger.
Statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet sier dagens avgjørelse kan bety byggestart mot slutten av neste år.
– Staten bidrar med halvparten inn i dette prosjektet, over en milliard kroner. Det er et viktig bidrag, men selvfølgelig skal også bompengene fra dagens bompengering brukes til å finansiere prosjektet. Det er et spleiselag der staten og bilistene stiller opp, sier Pollestad.
– Når dette prosjektet åpner i 2017-18 vil det være en helt annen hverdag for trafikantene som ferdes på veiene, legger han til.
Det første spadestikket for Ryfast ble tatt i forrige uke:
VIDEO: Magnhild Meltveit Kleppa tok det første spadestikket for Ryfast.