16. desember 2011 vedtok Stortinget at rabatten i bomstasjonene på Nord-Jæren
Samtidig blir det slutt på muligheten til å forhåndsbetale 350 kroner. Nå må alle som vil ha rabatt ut med 2100 kroner. Fullpris for én passering er 20 kroner.
Sandnes og Stavanger kommuner, sammen med Rogaland fylkeskommune, var blant dem som støttet vedtaket, men de aller fleste berørte kommunene ønsket ikke endring i rabattordningen.
- LES OGSÅ:
Likevel gikk Stortinget inn for å forlenge bompengeordningen med fem år, i tillegg til å redusere rabatten. Dette vil gi en ekstrainntekt på 1,8 milliarder kroner i perioden 2012-2015.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
– Dette bør ikke være nødvendig
NRK snakket med flere tilfeldige bilister på Forus, og det var få som visste om at denne endringen skulle komme.
– Er det fakta? Det er jo helt vanvittig, sier en mannlig bilist til NRK.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Flere andre reagerer vel så sterkt når de får høre at de nå må ut med større summer til bomringen. De aller fleste mener det er mer enn dyrt nok som det er i dag.
– Dette er galskap. Norge er et så rikt land at dette ikke bør være nødvendig, og jeg som er irritert på bomringene fra før, sier en annen.
Forstår at det kommer reaksjoner
Norunn Østråt Koksvik er styreleder i Nord-Jæren Bompengeselskap. Hun er overrasket over at folk ikke var mer forbedredt på at dette skulle komme.
– Kunngjøringen har vært satt inn i ti lokalaviser siden 20. januar, så det overrasker meg, sier Koksvik.
At det kommer reaksjoner fra bilister som kjører gjennom bomringene hver dag var derimot som ventet.
- LES OGSÅ:
– Jeg syns heller ikke det er noe kjekt med bompenger, men nå er dette noe politikerne har vedtatt. Det er ikke noe vi kan gjøre med det, sier hun.
Tror bompengeperioden blir forlenget
Reaksjonene lot heller ikke vente på seg da bompengeringen åpnet 20. april 2001. Siden den tid har det blitt dyrere og dyrere, mens perioden stadig har blitt forlenget.
- LES OGSÅ:
Denne gang ble det vedtatt å forlenge ordningen med fem år, men Koksvik tror ikke det blir slutten.
– Jeg ser at vi er nødt til å ha bompengeordninger langt frem i tid. I
blir det også lagt opp til mer bompengefinansiering. Veiprosjektene står i kø, og da trengs det mer penger, sier hun.