Dreamlinerne har stått ubrukt i et halvt år – nå må motorene pakkes ned

SOLA (NRK): På Stavanger lufthavn står flyene på rekke og rad. Det har det gjort i et halvt år allerede. Norwegian har tapt millioner på de parkerte flyene.

Roger Handeland, flytekniker i Norwegian Air Shutle forbereder motoren på hermetisk forsegling for vinteren

Roger Handeland, flytekniker i Norwegian Air Shuttle forbereder motoren på hermetisk forsegling for vinteren

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Denne artikkelen er over en måned gammel, og kan inneholde utdaterte råd fra myndighetene angående koronasmitten.

Hold deg oppdatert i NRKs oversikt, eller gjennom FHIs nettsider.

– Det er trist. Det er ingen i flybransjen som synes dette er kjekt, sier flytekniker Roger Handeland i Norwegian Air Shuttle.

Flytekniker Roger Handeland foran de flyene i opplag

Flytekniker Roger Handeland foran de parkerte flyene.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Han og kollegaene på Sola forbereder en hermetisk lukking av motorene i siste Boeing Dreamliner-flyet.

Til sammen ni Dreamlinere står parkert på Sola for tiden, sammen med tolv Boeing 737.

Når Dreamlinerne har stått stille i mer enn 180 dager, må motorene pakkes ekstra godt inn slik at de er beskyttet mot vær og vind.

– Vi gikk fra å være en flyplass med vanlig produksjon til å nærmest bli en flykirkegård. Det var ganske vanvittig å være med på, sier flyteknikeren.

Da kan motoren stå uten å måtte vedlikeholdes på samme måte som resten av teknikken og hydraulikken om bord.

Norwegian-fly parkert på Stavanger lufthavn under koronapandemien.

– Et flott syn, men de burde stått ved gaten, sier flytekniker Roger Handeland.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Det samme vil senere bli gjort med 737-flyene.

– Det er verktøy for milliarder som står parkert her og ikke gjør en eneste tjeneste for verken samfunn eller selskap. Dette er en tragedie for flybransjen, men også for reiseliv og turisme, mener Handeland.

Fly parkert over hele landet

Til sammen 21 Norwegian-fly står på Sola. I tillegg er rundt 80 andre Norwegian-fly parkert, de fleste på flyplasser i Norge. Hvor mye det har kostet flyselskapet, er usikkert, men at det er dyrt er det liten tvil om.

– Et Boeing 737 MAX som står på bakken, slår ut med hele 278.000 dollar i tapte inntekter og løpende kostnader per dag! Norwegian har en «cash burn» per måned som ligger mellom 300-500 millioner kroner, selv om selskapet har de fleste ansatte i permisjon og bare 20-25 fly (av 150) i operasjon, sier analytiker Hans Jørgen Elnæs.

Christer Baardsen, talsperson i Norwegian

Christer Baardsen, talsperson i Norwegian.

Foto: Norwegian

– Norwegian-flyene som står parkert på Sola er et trist syn. Dreamlinerne skulle fløyet amerikanske turister til Norge og norsk sjømat og andre varer ut i verden. 737-ene ville normalt gått i trafikk mellom byer i Norge, Skandinavia og resten av Europa, sier talsperson i Norwegian Christer Baardsen.

På Sola driver elleve ansatte med vedlikehold av de parkerte flyene sju dager i uka.

– Totalt jobber rundt 140 menn og kvinner med vedlikehold av flyene på Sola, Flesland, Gardermoen og Værnes.

Norwegian vil ikke kommentere hvor mye de taper på å ha flyene stående, og viser til sine tidligere uttalelser om økonomien i selskapet.

SAS vil selge – Widerøe flyr

Også SAS har parkerte fly. De håper å få solgt Boeing-flyene sine:

John Eckhoff, pressesjef i SAS

Pressesjef i SAS Norge, John Eckhoff

Foto: SAS

– Vi kun ett fly parkert innendørs på Sola, og drøyt ti på Gardermoen. De gjennomgår jevnlig vedlikehold for å sikre at de er klare til bruk eller salg, ettersom våre Boeing er i ferd med å fases ut, sier John Eckhoff, pressesjef i SAS Norge.

I Widerøe er situasjonen annerledes.

Catharina Solli, kommunikasjonssjef i Widerøe

Catharina Solli, kommunikasjonssjef i Widerøe

Foto: Widerøe

– Widerøe har klart å holde alle sine fly i lufta, og har ingen parkert på grunn av pandemien, sier kommunikasjonssjef Catharina Solli.

Siste oppstart på lenge

Siden mars er flymotorene startet opp med jevne mellomrom mens flyene har stått parkert. Dette er en del av vedlikeholdet.

Men etter at motorene nå er forseglet, går det lenge til flytekniker Roger Handeland og kollegene får høre lyden igjen.

– Alle flyselskapene gjør sitt for sikkerheten, så passasjerene kan være trygge at flyene er godt tatt vare på mens de har stått på bakken, sier han.

Flymotoren er forseglet, og klar for lang tids lagring

Da er motoren forseglet, og klar til langtidslagring.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Status Norge

Sist oppdatert: 25.10.2020
1 146
Siste uke
45
Innlagt
279
Døde