NRK Meny
Normal

Dobbeltspor til ti milliarder

Dobbeltspor helt til Egersund er helt uansvarlig, mener egersundspolitiker.

Dobbeltspor

- Tynn beregning, mener SV.

Samferdselssjef Gunnar Eiterjord i Rogaland fylkeskommune har gjort et govt anslag på hva det vil koste å bygge videre på dobbeltsporet fra Sandnes til Egersund.

Og det vil bli en svimlende sum - hele 10 milliarder kroner har samferdselssjefen kommet fram til, skriver Dalane Tidende .

Det var flertallet i Fylkestinget som sist uke gikk inn for å bygge dobbeltspor helt til Egersund.

Enormt beløp

Inghild Vangle (Ap) var i mindretallm, og mente vedtaket var useriøst. Og hun er ikke blitt mindre overbevist etter at samferdselssjefen har kommet med sitt anslag.

- Vi snakker om enorme beløp, sier Vanglo til avisen.

Beregningene bygger på at et nytt spor mellom Sandnes og Bryne vil koste opp mot 1,7 milliarder kroner. Linjeutretting for at togene skal kunne kjøre raskere vil øke kostnaden med 50 til 60 prosent.

Nytt jernbanespor mellom Bryne og Egersund vil koste opp mot 5,3 milliarder kroner. Linjeutretting her vil også føre til 50 til 60 prosent økte kostnader.

Dermed blir den totale prislappet på rundt 10 milliarder kroner.

Krysningsspor bedre

Både Inhild Vanglo og samferdselssjef Gunnar Eiterjord mener det er bedre og billigere å bruke penger til å bygge krysningsspor på strekningen til i underkant av en halv milliard kroner for å få avganger hver halvtime på strekningen.

- Dette vil gi nok kapasitet til Jærbanen, mener Inhild Vanglo. Hun frykter også at fokus på dobbeltspor vil gjøre det vanskeligere å få satt i gang utbedringer av jernbanesporet gjennom den rasfarlige Drangsdalen.

Tynn beregning

Fylkestingsrepresentant Rune Tvedt (SV) har liten tro på at det vil koste 10 milliarder kroner å bygge dobbeltspor til Egersund.

- En høyhastighetsbane fra Stavanger, via Bergen til Oslo er beregnet å koste 90-130 milliarder kroner. Da virker det drygt at det skal koste ti milliarder med dobbeltspor til Egersund, sier Tvedt til NRK.

Tvedt beskylder Arbeiderpartiet i Rogaland for å ha lovd seg vekk og vil bruke det meste av samferdselskronene til de to undersjøiske tunnelene Ryfast og Rogfast, og at det er dette som er grunnen til at Inghild Vanglo avfeier dobbeltspor til Egersund.

- Krysningsspor for å bedre kapasiteten på Jærbanen må være første steg mot dobbeltspor. Uansett vil tog måtte stå å vente hvis det ikke kommer dobbeltspor på grunn av økt godstrafikk og bedre rutefrekvens mellom Stavanger og Kristiansand, mener Tvedt.