Nord- Jæren bompengeselskap taper penger, både fordi elbiler som kjører gratis står for stadig flere av bompasseringene, og på grunn av generell trafikknedgang i Stavanger-området.
Det bekrefter styreleder Pål Morten Borgli.
– Det er nedgang i både passeringer og inntekter i forhold til 2014, men endelige tall får styret i mars, sier Borgli.
- Les også:
Styrelederen er uskikker på hva slags konsekvenser de reduserte inntektene vil få, blant annet fordi den økonomiske nedturen har ført til at det nå koster mindre å bygge veier enn det gjorde for noen år siden.
Dobbel andel
I fjor sto elbilene for nesten 1,3 millioner passeringer av bomstasjonene på Nord Jæren. Det er dobbelt så mange som i 2014.
På samme tid gikk det totale tallet på bompasseringer ned med nesten to prosent.
- Les også:
Denne utviklingen skyter fart. I januar gikk tallet på bompasseringer ned med nesten fire prosent sammenlignet med trafikken i januar 2015.
Bekymringsfullt
– Bomselskapene rapporterer at elbil-andelene begynner å bli et problem.
Det sier leder Åge Jensen i seksjon for brukerfinansiering i Statens vegvesen.
Han mener problemet er størst i selskapene som finansierer ett konkret prosjekt. Når det gjelder «pakkeselskaper» som Nord-Jæren bompengeselskap, vil svikt i inntektene i første omgang kunne føre til forsinkelser i oppstart av prosjekter.
- Les også:
– Vi følger veldig nøye med på utviklingen. I noen selskaper er det bekymringsfull økonomisk utvikling. Bomselskapene skal være robuste og tåle svingninger i trafikken, sier Jensen.
Finnfast taper penger
Da Finnfast ble åpnet i 2010 var elbilandelen blant dem som passerte bomstasjonene på 0,3 prosent. I januar i år var den samme andelen vokst til 29,1 prosent. Bare det siste året er økningen på nesten tretten prosent.
Også i Finnfast har veksten i totaltrafikken nesten stanset opp.
Resultatet er reduserte inntekter for bompengeselskapet. I fjor tok Finnfast AS inn rundt 1,1 millioner kroner mindre enn i 2014.
- Les også:
Så langt er nedbetalingstiden økt fra med fire år. Prosjektet skulle vært nedbetalt i 2020. Nå er det klart at de som kjører til og fra Finnøy må betale bompenger til 2024.
Kompensasjon
Styreleder Gro Skartveit setter pris på miljøgevinsten ved elbilene og sier det er svært forståelig at folk skaffer seg biler som gjør at de slipper å betale de 80 kronene som det minst koster å passere bommene.
- Les også:
– Målet må være at vi får kompensasjon for de reduserte inntektene fra staten, sier Skartveit.
Finnfast har tidligere bedt staten kompensere for inntektstapet som økende elbilandel utgjør, men uten å nå fram med kravet.