NRK Meny
Normal

Voldsom elbilvekst gir mindre penger til nye veier

Elbiler sto for nesten 1,3 millioner bompasseringer på Nord-Jæren i fjor. Det er dobbelt så mange som året før, og betyr inntektssvikt for bompengeselskapet. I Finnfast passerer snart hver tredje bil gratis.

Elbil parkering lading

Elbiler sto for nesten 1,3 millioner bompasseringer på Nord-Jæren i fjor. Det er dobbelt så mange som året før.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Nord- Jæren bompengeselskap taper penger, både fordi elbiler som kjører gratis står for stadig flere av bompasseringene, og på grunn av generell trafikknedgang i Stavanger-området.

Det bekrefter styreleder Pål Morten Borgli.

Pål Morten Borgli

Styreleder Pål Morten Borgli i Nord-Jæren bompengeselskap bekrefter at selskapets inntekter er redusert det siste året.

Foto: Anders Fehn / NRK

– Det er nedgang i både passeringer og inntekter i forhold til 2014, men endelige tall får styret i mars, sier Borgli.

Styrelederen er uskikker på hva slags konsekvenser de reduserte inntektene vil få, blant annet fordi den økonomiske nedturen har ført til at det nå koster mindre å bygge veier enn det gjorde for noen år siden.

Dobbel andel

I fjor sto elbilene for nesten 1,3 millioner passeringer av bomstasjonene på Nord Jæren. Det er dobbelt så mange som i 2014.

Antall elbilpasseringer ved bomstasjonene på Nord-Jæren

År

Antall bompasseringer med elbil

Andel av passeringene

2013

229 594

0,5 prosent

2014

664 432

1,5 prosent

2015

1 297 194

3,0 prosent

På samme tid gikk det totale tallet på bompasseringer ned med nesten to prosent.

Denne utviklingen skyter fart. I januar gikk tallet på bompasseringer ned med nesten fire prosent sammenlignet med trafikken i januar 2015.

Antall bompasseringer (alle biler)

Måned/år

Antall passeringer av bomstasjonene (alle biler)

Januar 2014

3 717 955

Januar 2015

3 618 799

Januar 2016

3 483 756

Bekymringsfullt

– Bomselskapene rapporterer at elbil-andelene begynner å bli et problem.

Det sier leder Åge Jensen i seksjon for brukerfinansiering i Statens vegvesen.

Han mener problemet er størst i selskapene som finansierer ett konkret prosjekt. Når det gjelder «pakkeselskaper» som Nord-Jæren bompengeselskap, vil svikt i inntektene i første omgang kunne føre til forsinkelser i oppstart av prosjekter.

– Vi følger veldig nøye med på utviklingen. I noen selskaper er det bekymringsfull økonomisk utvikling. Bomselskapene skal være robuste og tåle svingninger i trafikken, sier Jensen.

Gro Skartveit med en elbil

Gro Skartveit, som er styreleder i Finnfast, mener staten bør kompensere de inntektstapene som selskapet blir påført på grunn av økende elbilandel.

Foto: Odd Rune Kyllingstad/NRK

Finnfast taper penger

Da Finnfast ble åpnet i 2010 var elbilandelen blant dem som passerte bomstasjonene på 0,3 prosent. I januar i år var den samme andelen vokst til 29,1 prosent. Bare det siste året er økningen på nesten tretten prosent.

Elbilpasseringer i Finnfast

År

Antall passeringer med elbil

elbil-andel

2013

35 760

9,7 prosent

2014

68 163

16,9 prosent

2015

100 455

23,4 prosent

Også i Finnfast har veksten i totaltrafikken nesten stanset opp.

Resultatet er reduserte inntekter for bompengeselskapet. I fjor tok Finnfast AS inn rundt 1,1 millioner kroner mindre enn i 2014.

Så langt er nedbetalingstiden økt fra med fire år. Prosjektet skulle vært nedbetalt i 2020. Nå er det klart at de som kjører til og fra Finnøy må betale bompenger til 2024.

Kompensasjon

Styreleder Gro Skartveit setter pris på miljøgevinsten ved elbilene og sier det er svært forståelig at folk skaffer seg biler som gjør at de slipper å betale de 80 kronene som det minst koster å passere bommene.

– Målet må være at vi får kompensasjon for de reduserte inntektene fra staten, sier Skartveit.

Finnfast har tidligere bedt staten kompensere for inntektstapet som økende elbilandel utgjør, men uten å nå fram med kravet.