– Selvfølgelig savnet vi publikum, glade vinnere og sterke følelser, sier Kristin Austigard som er daglig leder i stiftelsen Det norske måltid.
Det var tom sal da stiftelsen delte ut priser til matnæringen i år. I 13 år har stiftelsen vært arrangør av utdelingen. I år ble den tradisjonelle gallaforestillingen droppet på grunn av koronarestriksjoner.
– Men jeg tror likevel at vi skal ta med oss mye av det vi har lært av å være digitale inn i tiden som kommer etter pandemien, sier hun.
Digitale møter og konferanser har blitt den nye normalen i løpet av koronaåret 2020. De digitale løsningene har erstattet alt fra daglige morgenmøter til årlige gallaforestillinger.
Flere ønsker digitale møter
Møtetrenden får konsekvenser også for reiselivet.
– Vi må ta inn over oss at langt flere vil ønske å delta på møter og konferanser digitalt, sier han, sier Per Morten Haarr, konferansesjef i reiselivsselskapet Region Stavanger.
Han har ingen tro på at de digitale møteplassene blir borte når samfunnet etter hvert kan åpne mer opp igjen.
– Vi er opptatt av å få gjester til regionen, og de vil komme også i fremtiden. Men digitale møter har definitivt blitt en del av bransjen, sier han.
- LES OGSÅ:
Konferansesalen har blitt TV-studio
Næringsforeningen i Stavanger-regionen er en av aktørene som arrangerer flest konferanser i distriktet.
De har rigget seg for å møte behovene. De har bygget om den ærverdige konferansesalen til et TV-studio, og bruker studioet til daglige nyheter og konferanser.
Deltakerne betaler 5–600 kroner for å være med på de digitale møtene. Det har vært en suksess, forteller kommunikasjonssjef Egil Hollund.
– Vi har hatt 60–70 digitale konferanser, i tillegg til de daglige nyhetssendingene. Konferansene er viktige for oss, fordi de genererer inntekter, sier han.
- LES OGSÅ:
NHO: – Kommet for å bli
Heller ikke i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) hersker det noen tvil om at møtevirksomheten vil fortsette å være digital.
– Vi tror at digitale møteplasser er kommet for å bli. Folk ønsker å spare tid, penger og miljøet, sier Nina Melsom, direktør for arbeidsliv i NHO.
I november svarte 70 prosent av NHOs medlemsbedrifter i en spørreundersøkelse at de vil erstatte reiser og møter med digitale møteplasser.
Men det digitale byr også på problemer.
– Vi mister noe av kommunikasjonen vi får i fysiske møter. Det kan være vanskeligere å tolke kroppsspråk og toneleie digitalt. Flere sier også at de blir mer slitne av digitale møter, sier Melsom.
- LES OGSÅ:
Savner å bygge nettverk
På grunn av pandemien ble fjorårets oljemesse ONS i Stavanger gjort om til en heldigital affære. Det fikk store økonomiske konsekvenser for både arrangøren og regionen.
Direktør Leif Johan Sevland regner med at de er på plass som normalt i 2022, men han tror det blir en mer digital konferanse enn tidligere.
– Det vil redusere dagsturer til Oslo og vil også bety at vi kan jobbe mer desentralisert, sier han.
Austigard i Det norske måltid mener det også vil være viktig å møtes igjen på vanlig vis.
– Ingenting slår det å møtes uformelt der vi kan bygge nettverk. Akkurat det kan vi ikke gjøre på Teams eller Zoom, sier hun.