Hopp til innhold

Satser tungt på digitale møter også etter koronaen: – Dette har kommet for å bli

STAVANGER (NRK): Lei av å treffe kollegaer på Teams og Zoom? Digitale møter og konferanser forsvinner trolig ikke med koronaen.

Kristin Austigard måtte lede årets kåring av det norske måltid foran en tom sal.

DIGITALT OG EFFEKTIVT: Kristin Austigard i Det norske måltid mener det er store fordeler med de digitale løsningene. Her fra årets digitale utdeling av prisene i Det norske måltid.

Foto: Det norske måltid/Bitmap

– Selvfølgelig savnet vi publikum, glade vinnere og sterke følelser, sier Kristin Austigard som er daglig leder i stiftelsen Det norske måltid.

Det var tom sal da stiftelsen delte ut priser til matnæringen i år. I 13 år har stiftelsen vært arrangør av utdelingen. I år ble den tradisjonelle gallaforestillingen droppet på grunn av koronarestriksjoner.

– Men jeg tror likevel at vi skal ta med oss mye av det vi har lært av å være digitale inn i tiden som kommer etter pandemien, sier hun.

Digitale møter og konferanser har blitt den nye normalen i løpet av koronaåret 2020. De digitale løsningene har erstattet alt fra daglige morgenmøter til årlige gallaforestillinger.

TEST DEG SELV: Hvilken digital møtetype er du?

Flere ønsker digitale møter

Møtetrenden får konsekvenser også for reiselivet.

– Vi må ta inn over oss at langt flere vil ønske å delta på møter og konferanser digitalt, sier han, sier Per Morten Haarr, konferansesjef i reiselivsselskapet Region Stavanger.

Han har ingen tro på at de digitale møteplassene blir borte når samfunnet etter hvert kan åpne mer opp igjen.

– Vi er opptatt av å få gjester til regionen, og de vil komme også i fremtiden. Men digitale møter har definitivt blitt en del av bransjen, sier han.

Konferansesalen har blitt TV-studio

Næringsforeningen i Stavanger-regionen er en av aktørene som arrangerer flest konferanser i distriktet.

De har rigget seg for å møte behovene. De har bygget om den ærverdige konferansesalen til et TV-studio, og bruker studioet til daglige nyheter og konferanser.

Egil Hollund, Næringsforeningen

Egil Hollund i Næringsforeningen.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

Deltakerne betaler 5–600 kroner for å være med på de digitale møtene. Det har vært en suksess, forteller kommunikasjonssjef Egil Hollund.

– Vi har hatt 60–70 digitale konferanser, i tillegg til de daglige nyhetssendingene. Konferansene er viktige for oss, fordi de genererer inntekter, sier han.

NHO: – Kommet for å bli

Heller ikke i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) hersker det noen tvil om at møtevirksomheten vil fortsette å være digital.

– Vi tror at digitale møteplasser er kommet for å bli. Folk ønsker å spare tid, penger og miljøet, sier Nina Melsom, direktør for arbeidsliv i NHO.

Nina Melsom i NHO

Nina Melsom, direktør i NHO.

Foto: Moment studio

I november svarte 70 prosent av NHOs medlemsbedrifter i en spørreundersøkelse at de vil erstatte reiser og møter med digitale møteplasser.

Men det digitale byr også på problemer.

– Vi mister noe av kommunikasjonen vi får i fysiske møter. Det kan være vanskeligere å tolke kroppsspråk og toneleie digitalt. Flere sier også at de blir mer slitne av digitale møter, sier Melsom.

Savner å bygge nettverk

På grunn av pandemien ble fjorårets oljemesse ONS i Stavanger gjort om til en heldigital affære. Det fikk store økonomiske konsekvenser for både arrangøren og regionen.

Direktør Leif Johan Sevland regner med at de er på plass som normalt i 2022, men han tror det blir en mer digital konferanse enn tidligere.

– Det vil redusere dagsturer til Oslo og vil også bety at vi kan jobbe mer desentralisert, sier han.

ONS 2013

Husker du? De store messene og konferansene kommer tilbake etter koronaen, men de digitale løsningene vil også fortsette. Bildet viser Oljemessa i Stavanger i 2013.

Foto: ONS/Kallen

Austigard i Det norske måltid mener det også vil være viktig å møtes igjen på vanlig vis.

– Ingenting slår det å møtes uformelt der vi kan bygge nettverk. Akkurat det kan vi ikke gjøre på Teams eller Zoom, sier hun.