– For bilistene vil det bety redusert hastighet fra 90 til 80 kilometer i timen, dersom det skulle bli gjennomført, sier Arnt H. Steinbakk som representerer Arbeiderpartiet i Stavanger bystyre.
Ap i Stavanger fremmer forslag om å utrede redusert fart mellom Schanceholen i Stavanger og Sandnes. Forslaget blir fremsatt i bystyrets møte på mandag.
Miljøfartsgrense i Oslo
Steinbakk viser til at reduserte fartsgrenser har hatt positivt utslag på nivået av svevestøv langs veier i Oslo. NILU har fått utarbeidet en rapport etter forsøk med såkalt miljøfartsgrense i hovedstaden.
Rapporten konkluderer slik:
«En miljøfartsgrenseendring fra 70 til 60 km/t har tilsvarende effekt som om 1,5 til 3 prosent færre av bilene har piggdekk, eller reduksjon med av tunge biler med rundt 10 prosent.»
- Les også:
- Les også:
I konklusjonen etter forsøkene med miljøfartsgrense i Oslo heter det imidlertid og at «ulik meteorologi» og «regional bakgrunnskonsentrasjon» kan gi like stor eller større endring av konsentrasjonene av svevestøv enn fartsgrenseendringene.
– Det som er hensikten er å bevare og sikre folks helse. Det vi ønsker å oppnå er selvfølgelig å få mindre luftforutrensning og få ned konsentrasjonen av de farlige mikroorganismene som virvles opp av piggdekk og også av vanlige dekk, sier Steinbakk.
- Les også:
Lav fart allerede
Fremskrittspartiets Leif Arne Moi Nilsen stiller seg undrende til forslaget fra Arbeiderpartiet.
– Fartsgrensen på motorveien er nå 30-50-70 km i timen på store deler av strekket av E39 som er innenfor Stavangers grenser, sier Moi Nilsen.
Han mener de reduserte fartsgrensene på motorveien ikke vil opphevet med det første.
– Fartsgrensen vil være redusert i lang tid fremover da vi som kjent bygger Ryfast og Eiganes tunellene, sier Frp-politikeren. Han mener og at AP-forslaget strekker ut over den veistrekningen Stavanger kommune kan mene noe om.
– Jeg ser at det allerede har slått sammen kommunene, da de foreslår reduksjon også i Sandnes, sier Moi Nilsen.
- Les også:
– Trafikken flyter bedre
Arbeiderpartiet ser ingen store problemer ved å redusere farten på E39 mellom Sandnes og Stavanger frra 90 til 80 kilometer i timen.
– Det er klart at om man reduserer fart, kan det i utgangspunktet oppleves negativt, men samtidig i rushtid så vil nok mange oppleve at trafikken faktisk flyter bedre enn den gjør med høyere fart, mener Steinbakk.
Forslaget om å utrede redusert fart kommer opp i bystyret sammen med et forslag om å innføre piggdekkavgift i Stavanger.
- Les også:
- Les også: