– Dette var det mest graverende tilfellet i kontrollen, opplyser Kenneth Holm Vestby i Statens vegvesen.
Semitraileren var lasta med 30 tonn betong, som var langt ifra godt nok sikra.
– Det var kun benyttet fiberbånd, og disse var i tillegg løse og i meget dårlig forfatning, sier Holm Vestby.
Lasten krever spesialutstyr
De tunge betongelementene hadde alt forskjøvet seg en hel del så langt på turen. Sjåføren var rumensk og skulle frakte lasten til en bedrift på Jæren.
– Lasten manglet 20 tonn med sikring framover. Kjøretøyet var verken utstyrt med kjetting eller egnet sikringsmaterialle for denne type gods, sier kontrolløren i Statens vegvesen.
Sjåføren er nå anmeldt for forholdet og førerkortet ble inndratt på stedet. Semitraileren fikk i tillegg kjøreforbud for overlast, manglende dokumentasjon og to blankslitte dekk.
– Med denne type transport så hviler det et ansvar både på dem som venter seg transporten, senderen og ikke minst sjåføren. Dette er last som krever spesialutstyr og er ikke egnet på alle transporter, opplyser Holm Vestby, og legger til:
– I dette tilfellet var nok ikke den billigste løsningen den beste.
Ti bruksforbud
Da vegvesenet holdt kontroll, tirsdag kveld og natt til onsdag, ble det travle timer for kontrollørene.
Det var en jevn strøm av lastebilder hele kvelden og natten. 86 kjøretøy var innom kontrollplassen, og 16 av dem ble lukket ut for nærmere kontroll.
Kontrollen resulterte i ti bruksforbud, og en sjåfør måtte tilbringe natten på kontrollplassen og belage seg på og bli fotgjenger en stund framover.
– Det var også flere tilfeller av dårlig lastesikring, men disse var ikke ille og sjåføren fikk ordnet opp på stedet før videre kjøring, sier Holm Vestby.