Det blir flere nye kjøremønster i Stavanger når Eiganestunnelen, Hundvågtunnelen og Ryfylketunnel står ferdig i 2019. På Tasta kan konturene på hvordan det vil bli, når Eiganestunnelen er ferdig, allerede skimtes.
– Flyttingen gikk etter planen, og nå ser vi frem til å starte med å støpe den andre portalen, sier Ole Grindhagen, byggeleder i Implenia til Statens vegvesen.
Det er ut fra denne portalen bilistene vil komme ut i dagslys etter at de kjørte inn i tunnelen ved Schancheholen. Nå starter arbeidet med å støpe portalen nordfra.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Skal gå under dagens rundkjøring
Hver portal er 120 meter lang, 9,5 meter bred, og det går med 8000 tonn betong på hver av dem. Når begge portalene står ferdig, blir hele byggegropen fylt med 90.000 kubikk masse, som er det samme som 11.200 lastebillass.
Når alt er planert ut blir det bygget en ny vei som skal gå til og fra nåværende Byhaugtunnel. Veien vil gå på skrå over portalene og frem til en ny rundkjøring som blir bygget der den nåværende ligger på Smiene.
Den nye firefeltsveien vil gå under dagens rundkjøring, som betyr at veien senkes med cirka fem meter sammenlignet med dagens kjørebane på E39, ifølge Statens vegvesen.