Hopp til innhold

Ferjefritt, møtefritt, dobbeltspor og kollektivsatsing

Fredag klokken tolv legger regjeringen fram Nasjonal Transportplan 2014-2023. Store deler av planen er kjent allerede gjennom lekkasjer fra sentrale politikere.

Rogfast, Kvitsøy

Rogfast skal også gjøre Kvitsøy landfast.

Dette er de viktigste lekkasjene fra Nasjonal Transportplan (NTP) sett fra Rogaland.

8. mars: Ferjefri E39 Stavanger- Trondheim:

Den største nyheten ble lansert med brask og bram ombord i ferjen over Boknafjorden. Regjeringen vil bygge I første omgang skal det komme dobbeltspor mellom Sandnes og Varhaug med planlagt oppstart i 2018. . Hele prosjektet kommer til å koste 150 milliarder kroner og kan være fullført om tjue år.

Utbyggingen starter med Rogfast som skal startes opp allerede i 2015. Det ble i første omgang lovet en milliard til tunellen under Boknafjorden i NTP.

Rogfast, Arsvågen

Rogfast skal påbegynnes i 2015.

Foto: Statens Vegvesen / NRK

13.mars: Møtefri E39 Ålgård-Søgne:

Statssekretær i Samferdselsdepartementet Geir Pollestad fortalte på en NHO-konferanse på Sola at regjeringen vil bruke 18 milliarder kroner til å ruste opp E39 fra Ålgård til Søgne. .

Veien skal bygges ut med midtrekkverk på hele strekningen. Noen strekninger vil få fire felt, der trafikken tilsier det, andre strekninger vil bli to og trefelts vei.

Navarsete og Giske

Liv Signe Navarsete og Trond Giske var med da planene for ferjefri E39 ble presentert på en ferjetur over Boknafjorden.

Foto: Lars Nehru Sand/NRK

15.mars: Kollektivsatsing i storbyene:

Regjeringen setter av 16,9 milliardar til kollektivtrafikk i de fire største byene de neste ti årene. Pengene skal gå til å utbedre kollektivtilbudet i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. Det er ikke klart hvordan fordelingen blir.

Fylkesordfører Janne Johnsen sier til NRK ved den anledningen at hun ikke regner med at Rogaland vil få noen stor andrel av disse pengene.

Geir Pollestad

Geir Pollestad fortalte om møtefri E39 fra Ålgård til Søgne.

Foto: Kirsti Wilhelmsen / NRK

10. april: Dobbeltspor fra Sandnes til Egersund.

De siste godbiten kom for bare få dager siden. Da ble det klart at regjeringen ønsker å styrke jernbanen med å bygge dobbeltspor fra Sandnes og sørover til Egersund. .

I første omgang skal det komme dobbeltspor mellom Sandnes og Varhaug med planlagt oppstart i 2018.

Strekningen skal planlegges for at togene kan kjøre i hastigheter opp mot 250 kilometer i timen. I dag tar det 1 time og 10 minutter med toget fra Stavanger til Egersund. Med fullt utbygd dobbeltspor vil reisetiden bli sterkt redusert.

Egersund stasjon

Dobbeltsporet skal forleenges fra Sandnes til Egersund.

Foto: Øystein Ellingsen