Hopp til innhold

De rike og velutdannede dropper bussen

En ny reiseundersøkelse viser at arbeidsledige og skoleelever tar bussen, mens folk med høyskole- og universitetsutdannelse velger å kjøre bil.

Ombord i bussen

Den ferske SINTEF-rapporten viser at husholdninger med samlet inntekt over 1,2 millioner kroner reiser desidert minst med buss.

Foto: Tora Lind Berg / NRK

– Den kraftige velstandsveksten i Stavanger-regionen er medvirkende til at så få bruker kollektiv transport til og fra jobb, sier fylkesordfører Janne Johnsen (H).

Hun får støtte av den nye SINTEF-rapporten som blant annet viser at husholdninger med samlet inntekt over 1,2 millioner er de som reiser minst med bussen.

Vi har et inntektsnivå i denne regionen, på Nord-Jæren spesielt, som har gått kraftig opp de siste årene. Folk har fått bedre og bedre biler og bedre og bedre vaner. Da oppleves et offentlig kollektivtransporttilbud, selv om vi for eksempel har brukt de fineste bussene vi har til å kjøre til Forus, ikke som godt nok. Spesielt fordi bussen står i den samme køen som bilen, sier Johnsen.

Janne Johnsen

Fylkesordfører Janne Johnsen (H) mener at den kraftige velstandsveksten i Stavanger-regionen er medvirkende til at så få bruker kollektiv transport til og fra jobb.

Foto: Odd Rune Kyllingstad

Undersøkelsen viser også at arbeidsledige og skoleelever bruker bussen flittigst, mens de med høyskole- og universitetsutdannelse dropper å reise kollektivt.

– Bussene står i den samme køen som bilene

Inntektsutviklingen i Rogaland har skutt fart, og stadig flere husstander tjener langt over millionen. Nå viser SINTEF sin rapport at de som har de høyeste inntektene, også er de som bruker mest tid i privatbilen i løpet av dagen; over tre kvarter i snitt. Denne gruppen bruker bare fire minutter i buss.

De som har de laveste inntektene bruker i gjennomsnitt mer tid i bussen enn i bilen.

For politikerne er det en enorm utfordring å få opp kollektivandelen.

– Hvis vi ser på andre storbyer, som jo og har god inntektsutvikling, så reiser folk kollektivt i langt større grad, men der har en altså bygget smartere. Folk bor tettere. De bor høyere, og der er bedre utbygget kollektivtilbud. Vår største utfordring er at vi bor for lavt og for spredt og ikke har god nok kollektivbetjening. Dessuten står bussene i den samme køen som bilene, så det lønner seg ikke på noen måte å ta bussen, sier fylkesordføreren.

Tre av fire bruker aldri kollektivtransport til jobb

Rapporten fra SINTEF viser også at over 75 prosent i Stavanger-regionen aldri bruker kollektiv transport til og fra jobb. Kun ni prosent sier de gjør det daglig.

Hallvard Ween

Hallvard Ween, regiondirektør i NHO Rogaland, viser til at Oslo har høy velstand, men også et kollektivtilbud som fungerer.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

– Det første du spør om morgenen er hvor er nøklene, ikke hvor er busskortet. Hele mentaliteten sier; hvor er bilen? Det er delvis på grunn av mentaliteten, men det er og på grunn av hvor vi bor og hvordan infrastrukturen fungerer. Hjem, barnehage, jobb, idrettsslag og så videre, sier Hallvard Ween, regiondirektør i NHO Rogaland, til NRK.

Ween tror uansett ikke at høye inntekter i seg selv er årsaken til at en så stor andel foretrekker privatbilen.

– Hvis vi skuler til en del av landet som har nytt velstand i mange år, nemlig hovedstadsområdet, så har de faktisk den minste bruken av privatbil i landet. Det finnes en veldig stor forskjell. Det er rett og slett et kollektivtilbud som fungerer. Derfor er det et reelt alternativ i Oslo å bruke kollektivtransport i stedet for å bruke bil, sier Ween.