Hopp til innhold

Fornyer Jærbanen med 1600 master

Ved Hellvik i Eigersund jobber et arbeidslag med å skifte ut anlegget som gir togene på Jærbanen strøm. Det er et møysommelig arbeid.

Arbeid på Jærbanen

Det 85 meter lange boretoget er i sving hver natt langs Jærbanen. I løpet av ett år skal det bore 1600 mastefundamenter.

Foto: Siri Wichne Pedersen / NRK

1600 kontaktledningsmaster. mellom Eigersund og Stavanger skal skiftes ut. Det skal gi togene bedre strømforsyning, slik at de kan holde rask og jevn fart.

Arbeidet med mastefundamentene starta for en måned siden. Det er beregna å ta ett år, og foreløpig har arbeidslaget fra Baneservice rukkket å bore 50 fundamenter.

At det ikke går fortere bekymrer ikke Odd Roar Tjosevik, Stig Storsveen, Bård Enge, Roar Rødbergsager, Egil Storsveen og Leif Magnar Bjerklund.

– Da vet en hva en har å gjøre. Dette er en sikker arbeidsplass, sier de.

Må jobbe mellom togene

Arbeid på Jærbanen

Arbeiderne har bare tida mellom togene på seg til å jobbe.

Foto: Siri Wichne Pedersen / NRK

Grunnen til at arbeidet ikke går raskere er at det må gjøres om natta da det er liten trafikk. Men heller ikke da får de arbeide i fred.

– Vi har så liten tid ute på sporet, at når vi får mulighet til å bore, må det gå for fullt, sier Egil Storsveen.

For det 85 meter lange boretoget må vike for både nattoget og godstog. Når nattoget har passert klokka halv tolv om kvelden, er det arbeidsfred fram til klokka halv tre.

LES: Arbeidstog sperret togspor

Ferdig om tre år

Når de 1600 fundamentene er på plass langs Jærbanen, skal arbeidet med å heise på plass selve mastene settes i gang. Etterpå kommer arbeidet med å koble til kontaktledningene som leder togene. Etter planen skal hele anlegget stå ferdig om en tre års tid.

LES: Punklighetsrekord på Jærbanen

Like før Hellvik stopper det 85 meter lange boretoget. Nå har arbeiderne to timer på seg.

– Vi borer med luft, og da er det viktig å holde trykk nok på hammeren, forklarer arbeiderne.

Fjell sinker arbeidet

Arbeid på Jærbanen

Det er store dimensjoner over fornyingsarbeidet på Jærbanen.

Foto: Siri Wichne Pedersen / NRK

Men ikke bare passerende tog gjør arbeidet omstendelig. Denne natta tar jobben lenger tid en planlagt på grunn av løs boremasse. Og når klokken nærmer seg halv tre, og godstoget fra Ganddal venter på å komme i sporet, må arbeidrene gi seg.

Denne natta ble det bare to nye mastefundamenter.

– Nå hadde det nesten vært tid til å ta det tredje fundamentet, men det er i fjell og da må vi to meter ned. Det tar en time ekstra, og i natt mangler vi ti minutter på det, sier sier bygningsleder i Jernbaneverket, Odd Roar Tjosevik.