NRK Meny
Trolleybuss i Hillevåg
Foto: Rogaland fylkeskommune/Illustrasjon

Bypakke Nord-Jæren

Oppsummert

Bussveien i kollektivløsningen for Stavanger-området blir 2,8 milliarder kroner dyrere enn planlagt. Bypakken for Nord-Jæren ligger an til å bli 4,7 milliarder kroner dyrere enn beregnet, og endelig prislapp kan bli 36,8 milliarder kroner.

  • Slik skal bussveien bli billigere

    Styringsgruppa for Bypakke Nord-Jæren mener alle de 50 kilometerne med bussvei ikke trenger gå i en egen trasé. Slik kan man spare inn 3,3 milliarder kroner fra det siste kostnadsoverslaget fra Mars. I tillegg blir ikke bussveien bygd for direkte omgjøring til bybane. Også sykkelstier og holdeplasser langs bussveien skal bygges billigere.

  • Kan bli utsatt til 2024

    Styringsgruppa for bypakke Nord-Jæren har i dag diskutert innsparinger på ny motorvei E39 fra Hove til Ålgård. Totalprisen er nå på om lag fire milliarder kroner. I dette ligger det at fartsgrensen blir redusert fra 110 til 90 kilometer i timen og at krysset ved Bråstein og Figgjo blir mindre omfattende enn tidligere planlagt. Det er diskusjon i styringsgruppen om byggestart kan bli i 2020 eller om det må vente til 2024.

  • Droppar klargjering for bybane

    Bussvegen kan bli minst 500 millionar kroner billegare ved å droppe å klargjere den for bybanebruk. Det seier samferdselssjef Gottfried Heinzerling. Han vil også spara pengar på å gjera kryssløysingar enklare og å tillate visse forseinkingar.

  • Lovar at Bypakken ligg fast

    Fylkesordføraren lovar at budsjettet for bomprosjektet på Nord-Jæren ligg fast. Det blir verande på 32 milliarder 2018-kroner. Bussvegen og vegprosjekta, som til nå har blitt 4.7 milliarder dyrare, skal justerast ned igjen. Totalbeløpet skal ikkje aukast.

  • Vil trekke tilbake bompenge-støtte

    Frp i Stavanger vil trekke støtten til bompengefinansiering av Bypakke Nord-Jæren, og tar saken opp i bystyret neste uke. Forslaget kommer etter at Ap på sitt fylkesårsmøte i helga snudde i synet på bompenger, og vil ha slutt på ordninga på sikt.