Østeuropeere ble underbetalt under bygging av konserthus i Stavanger

Arbeidstilsynet har avdekket sosial dumping på byggeplassen for det nye konserthuset i Stavanger. Rundt 30 østeuropeiske arbeidere har fått for lite lønn fra det tyske selskapet Lindner.

Konserthuset i Stavanger

Siden byggestart i 2009 har nær 400 personer jobbet med å bygge både konserthus, uteanlegg og skole i Sandvigå i Stavanger. Nå har Arbeidstilsynet avdekket at ikke alle de 400 har fått den lønnen de skal.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

Helge Larsen

Helge Larsen.

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

– Jeg er ikke overrasket i det hele tatt. Dette gjentar seg gang på gang, sier Helge Larsen, distriktssekretær i Fellesforbundet i Rogaland.

Det tyske selskapet Lindner, som fikk oppdraget med balkongfronter og akustiske overflater på det nye konserthuset i Stavanger, har ikke fulgt norsk lov, ifølge Arbeidstilsynet.

Arbeiderne som monterte de buede balkongfrontene i lønnetre fikk bare 120 kroner timen.

Publikum har allerede fått oppleve akustikken. De som gjorde den mulig fikk imidlertid 39 kroner under tariff for faglærte, og 29 kroner for lite for ufaglærte med ett års erfaring.

– Saken er alvorlig

Siden 2006 har tariffavtalen på norske byggeplasser vært allmenngjort . Det betyr at den skal gjelde for alle, uansett om de er fagorganiserte eller ikke. Arbeidstilsynet kom på besøk til konserthuset etter å ha fått et anonymt tips.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Stavanger konserthus, Interiør Orkestersal

De 30 østeuropeerne har satt opp balkongfrontene i lønnnetre inne i orkestersalen.

Foto: Arkitekt: Ratio arkitekter AS (tidligere Medplan AS Arkitekter). Modell: Modellfabikken AS.

– Vi ser alvorlig på saken. Vi jobber mye med sosial dumping, og vi ønsker at alle skal ha verdige lønns- og arbeidsvilkår, sier tilsynsleder i Stavanger, Guro Fykse.

Da operaen ble bygget i Bjørvika i Oslo ble det avdekket at polske arbeidere fikk 62 kroner timen. Larsen i Fellesforbundet i Rogaland mener offentlige byggherrer synder like mye som private.

– Ikke verdt papiret det er skrevet på

Han mener oppdragsgiveren må undersøke arbeidernes vilkår enda nøyere enn de gjør i dag.

– Det som står i kontraktene er ikke verdt papiret det er skrevet på hvis ikke det følges opp av byggherren. De nøyer seg med et ark der står det at alt er i orden, men følger ikke opp. De er naive, bevisst, for det sparer de penger på, mener Larsen.

Byggedirektør for konserthuset, Ole Hetland, beklager det som har skjedd.

– Dette ser vi alvorlig på. Vi legger til grunn at Lindner ordner opp, sier han.

– Vi har i tatt inn i alle kontrakter at norske tariffbestemmelser skal gjelde. Vi trodde dette var overholdt, sier han.

– Vi burde gjort mer

Arbeidstilsynet har også undersøkt om konserthuset har gode nok rutiner for å sjekke lønns- og arbeidsforholdene til de som jobber på prosjektet. Det hadde konserthuset ikke.

– Vi har et stort ansvar, og det krever mye å følge opp en så stor og komplisert arbeidsplass. Likevel er det klart at vi skulle gjort mer, innrømmer Hetland.

Publikum på vei inn i Stavanger konserthus

1. juni fikk publikum for første gang gå inn i konserthuset, som åpner offisielt til høsten.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

Han avviser likevel at de bevisst unnlater å kontrollere forholdene for å holde prisene nede.

Lindner har fått frist til 20. juni med å ordne opp. Selskapet får ingen penger før rutinene er skjerpet og lønnskravene innfridd.

NRK har ikke lyktes i å få noen kommentar fra Lindner.