Bybanekaos på Nord-Jæren

Bybanekontoret bør legges ned. Det mener leder for Samferdselsutvalget i fylket, Odd Arild Kvaløy.

Bybane

Bybanen på Ruten i Sandnes.

Det er ikke lenger flertall i fylkestinget for å bygge bybanen. Den nye ordføreren i Sandnes, Stanley Wirak fra Arbeiderpartiet, mener kommunene og fylkeskommunen må møtes for å rydde opp i kaoset som har oppstått.

– Jeg synes det er ganske meningsløst å bruke 30-40 millioner kroner årlig på å planlegge noe som med stor sannsynlighet ikke vil komme på mangfoldige år, sier Odd Arild Kvaløy, leder for Samferdselsutvalget i fylkeskommunen.

– På tide å komme videre

Odd Arild Kvaløy har lenge vært mot bybanen, men har vært i klart mindretall i fylkestinget. Det er han ikke lenger. Arbeiderpartiet i fylket har i likhet med Stavanger snudd, og vil utrede andre alternativ. Det må få konsekvenser, mener Kvaløy.

– Jeg synes det er på tide at den politiske prestisjen legges til side. Vi har allerede tapt to-tre år på grunn av en meningsløs diskusjon, og nå er det på tide å komme videre, sier han.

Det nye ordføreren i Sandnes, Arbeiderpartiets Stanley Wirak, er ikke enig. Han er bybanetilhenger, men litt på vent, i påvente av en nærmere avklaring fra departementet.

Bybanen i Stavanger

Bybanen gjennom Stavanger sentrum.

Foto: Illustrasjon

Parallelt arbeid med bussway

Wirak og Sandnes Arbeiderparti kjemper fortsatt for bybane, i motsetning til partikollegaen i Rogaland og Stavanger. Det betyr i praksis at bybanetilhengerne er i stort flertall i Sandnes og Sola, et lite flertall i Stavanger, men er i mindretall i fylket. Dermed er bybanekaoset på Nord-Jæren komplett.

– Slik som situasjonen er nå må vi ikke bare gå i ett spor. Det verste som kan skje er at vi kun jobber på ett spor i to år, og så får vi avslag fra departementet, sier Wirak.

Bybanekontoret

Også Fremskrittspartiet i Rogaland, som har inngått et samarbeid med bybanetilhengerne i Høyre og KRF, mener bybanekontoret må utvide horisonten og arbeidet til også å omfatte andre kollektive løsninger. Det er ikke samarbeidspartner Høyre og fylkets nye ordfører Janne Johnsen, enig i.

– Foreløpig er det det de skal gjøre, inntil det fattes vedtak om noe annet. Jeg tror bybanekontoret har kompetanse om bybane, og ikke nødvendigvis om buss. Derfor er det viktig å bruke de rette folkene på de rette oppgavene, sier hun.

– Vi kan ikke fortsette å bruke titalls millioner kroner på å planlegge noe som alle nær sagt med sikkerhet vet ikke blir bygget, mener Odd Arild Kvaløy.

– Det er jo fylkestinget som må komme med de beslutningene, med Rogaland Arbeiderparti har sagt at vi må se på begge deler, sier Stanley Wirak.

200 millioner på fire år

Hvilke konsekvenser det vil få for bybanekontoret vet ingen med sikkerhet. 50 millioner kroner er allerede brukt. De fire neste årene er det planlagt å bruke til sammen ytterligere 200 millioner kroner til driften, alt avhengig av bybanens fremtid.

– Jeg er enig i analysen til Frp om at vi ikke lenger trenger å drive bybaneplanlegging, men konklusjonen om at de skal gjøre noe annet er helt meningsløs. Hvorfor i alle dager skal vi da bruke 30 millioner kroner på et bybanekontor når vi allerede har kompetansen, sier Kvaløy.

– Jeg tror det hadde vært fornuftig nå at noen tok et initiativ og kalte inn politikerne i Stavanger, Sandnes og Sola, som er først og fremst berørt, sammen med representanter fra fylkestinget. Vi kan ikke holde på med mange løp her. Vi må vite hvor vi skal, og hvordan vi kommer dit, sier Wirak.