Hopp til innhold

Kolumbus sensurer facebook-sidene etter hets av bussjåfører

Passasjerer skrev fritt om «sinte og udugelige sjåfører» på kollektivselskapet Kolumbus sine Facebook-sider. Bussjåfører følte seg hetset. Nå er sensuren på plass.

Bussjåfører i Haugesund har fått nok. Hver dag må de lese hetsende meldinger på facebook om at de ikke gjør jobben sin. Det går på helsen løs for mange, og nå er arbeidstilsynet koblet inn.

Bussjåfører krever sensur av facebooksidene til Kolumbus. Foto: Arne Gunnar Olsen/NRK

– Dette er rett og slett mobbing av mine medlemmer. Det er ikke mer å si om det, sier John Terje Nordskog, tillitsvalgt i Vestnorsk Transportarbeiderforening til NRK.

«Dere burde gi sjåførene deres lykkepiller» er en av mange meldinger som er lagt ut av passasjerer på Facebook-sidene til Rogaland Kollektivtrafikk, Kolumbus. Flere andre skriver om udugelige, sinte og dårlige sjåfører. Nå reagerer bussjåførene som føler seg trakassert på nettet

Skjermdump fra Kolumbus sine facebook-sider

Skjermdump fra Kolumbus sine facebook-sider.

Gikk til psykolog for å komme over hetsen

Nordskog forteller til Haugesunds Avis i dag at en sjåfør ble beskrevet som «motbydelig» «det verste jeg vet om», «merkelig skrue» og «godt at noen tar sånne drittsekker». Ifølge Nordskog ble det brukt gjenkjennende beskrivelser som gjorde at alle visste hvem det var snakk om. Facebook-tråden lå ute i fire dager før den ble fjernet.

John Terje Nordskog

John Terje Nordskog er tillitsvalgt i Vestnorsk Transportarbeiderforening.

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

– Det er verste tilfellet vi har opplevd her. Det var så galt at han måtte gå til psykolog i bedriftshelsetjenesten for å komme over sjikanen. Det er det verste som har skjedd hos oss, sier Nordskog.

– Horribelt

Han er kritisk til at Kolumbus sine kommunikasjonsmedarbeidere ikke kontrollerer eller sensurerer innleggene, men svarer på flere av dem.

– Det er helt udokumenterte påstander som det ikke finnes belegg for som blir lagt ut her, og besvart av Kolumbus, sier han.

– Det er helt horribelt. Det er ikke slik en ansvarlig bedrift, som Kolumbus ønsker å være, skal oppføre seg, legger han til.

– Kjenner meg ikke igjen

Elisabeth Odland

Elisabeth Odland er sjåfør for Tide buss.

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

Bussjåførene NRK har snakket med kjenner seg ikke igjen i kritikken som blir lagt ut på facebooksiden til Kolumbus. Flere av dem reagerer negativt på ordbruken i innleggene.

– Jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i ganske mye av det som blir sagt. Det er også ofte sånn at når noen skriver er det noen som henger seg på, sier bussjåfør Elisabeth Odland i Tide buss.

Kontroll kun mellom 08:00 og 16:00

Karianne Haarr Nedrebø

Karianne Haarr Nedrebø er kommunikasjonssjef hos Kolumbus.

Foto: Eirik Gjesdal / NRK

Da NRK snakket med Kolumbus ville de ikke stenge facebooksiden, men tok selvkritikk, og ville gå gjennomgå rutinene for publisering på siden.

– I tillegg til å søke råd fra eksperter, ser vi at den største utfordringen er utenom åpningstiden vår. Vi er på jobb fra åtte til fire og da svarer vi på henvendelser. Det kan komme innlegg etter den tid, og gjerne på kvelden når vi ikke følger med, og da er det viktig å sette inn tiltak i forhold til det, sier Karianne Haarr Nedrebø, kommunikasjonssjef hos Kolumbus.

I 17:30-tiden valgte likevel Kolumbus å stenge siden for kommentering utenom åpningstiden.

Fra Kolumbus sine facebooksider:

Vi har god erfaring med å være tilstede i sosiale medier, og vi har mottatt tusenvis av nyttige innspill siden vi opprettet profilen vår i 2009. Den siste uken har vi imidlertid sett en stadig økende mengde generaliserende og sjikanerende innlegg myntet på enkeltsjåfører og sjåfører som yrkesgruppe. I enkelte tilfeller har også sjåførene kunnet identifiseres ut fra beskrivelsene som gis, noe som kan anses som ærekrenkende etter Straffelovens § 247.

På bakgrunn av innspill fra eksperter på sosiale medier, personvern og ytringsfrihet har vi derfor bestemt oss for å slette konkrete sjåførklager og sjåførros fra veggen vår fra og med 25. september 2012. Det betyr ikke at vi ikke ønsker å ta imot slike henvendelser, men at vi av hensyn til personvernet ønsker å få tilsendt slike henvendelser via lukkede kanaler – for eksempel kontakskjemaet her på Facebook.

For å kunne håndheve dette, vil vi ”fryse” veggen utenfor vår åpningstid. Det vil si at alle meldinger registreres også utenfor åpningstiden, men at de ikke vises på veggen før vi åpner om morgenen. Alle meldinger vil da gjennomgås, og innlegg som bryter med punktene vi peker ut ovenfor, vil slettes.

Vi har også lagt inn et filter som skjuler alle henvendelser som inneholder banning og støtende ord for å slippe å bruke tid på å moderere usaklige innlegg. Alle konstruktive innlegg blir håndtert konstruktivt av oss.