Et månedsabonnement på bil er i ferd med å bli en realitet i Rogaland. Ved hjelp av en app skal du kunne velge om du vil ta bussen, toget, bruke elsykkel – eller kjøre elbil.
– Målet vårt er å kunne erstatte det å eie sin egen bil, eller i alle fall ikke ha to biler, sier Espen Strand Henriksen, mobilitetsutvikler i kollektivselskapet Kolumbus.
De første pilotprosjektene starter snart. Også Ruter i Oslo og Akershus vurderer lignende løsninger.
Vil krympe bilparken
Men mye må klaffe før muligheten kan tilbys alle.
– Vi må samarbeide med mange aktører for å lykkes, sier Strand Henriksen.
Målet er at kunder skal kunne velge elbil like enkelt som de i dag velger buss eller bysykkel. Du bestiller via en app, får låst opp et nøkkelskap eller lignende med mobilen, og så er du klar.
Kunder vil, som med vanlige leiebiler, være ansvarlige for eventuelle skader eller bulker på bilen. Ifølge Strand Henriksen vil imidlertid ny teknologi gjøre at alt det praktiske rundt dette vil bli enklere.
Det foreløpig ikke avgjort hvor mange og hvilke steder bilene skal kunne hentes.
50 kroner i halvtimen
En lignende ordning blir nå testet i Sandnes kommune. 20 ansatte får prøve i et halvt år. De kan bruke elbilene både på jobb og privat.
– Det optimale hadde vært at våre ansatte ikke har behov for to biler, og kanskje ikke én engang, fordi de har tilgang til bil gjennom jobben, sier prosjektleder Mette Fossan.
I prøvetida vil det i snitt koste cirka 50 kroner i halvtimen. Hva prisen blir når ordninga blir tilgjengelig for alle, vet ikke Espen Strand Henriksen foreløpig.
Men han er ikke i tvil om at brukerne kan spare penger.
– Bil koster oss i snitt ganske mange tusenlapper i måneden. Så det er åpenbart at vi skal være konkurransedyktige mot det!
Forsker: – De er tidlig ute
Kolumbus venter nå spent på erfaringene fra Sandnes kommune. Selv om mange byer i Europa tenker i samme baner, er det nybrottsarbeid.
– Både i Danmark, Sverige og Finland jobbes det med løsninger som ligner. Men Norge, Rogaland og Kolumbus er ganske langt framme, sier Strand Henriksen.
Forsker Vibeke Nenseth ved Transportøkonomisk institutt (TØI) mener pilotprosjektet i Rogaland er unikt.
– Det finnes ikke andre ordninger i Norge der man kombinerer månedskort på kollektivtransport og en bildelingsordning. Kolumbus er tidlig ute, sier hun.
Nenseth peker på at bildeling er gunstig både for klimaet og fremkommeligheten på veiene. Bilkostnadene blir synliggjort. Når bilen står i garasjen, tenker mange at den ikke koster noe, selv om den gjør det.
– Bildeling funker. Ordningen reduserer privatbilbruken med en tredjedel. Og én delebil kan erstatte ti biler på veiene, sier hun.