Hopp til innhold

Derfor synker mange båter etter første sjøsetting i påsken

Påsken er høysesong for både sjøsetting og berging av privatbåter. De fleste småbåtene synker på grunn av en spesielt pinlig forglemmelse.

Sunket fritidsbåt

Mange fritidsbåter synker like etter årets første sjøsetting.

Foto: FOTO: Gjensidige

– Mange sjøsetter båtene sine i påsken, både erfarne folk og uerfarne folk, sier Lars Morten Nesheim, daglig leder i Viking redningstjeneste i Stavanger.

Viking redningstjeneste er mest kjent for bilberging, men bare i Stavanger-området berger de rundt 60 båter, som har sunket ved kai, hvert år. Bergingsarbeidet er ekstra omfattende i påsken når båtsesongen tradisjonelt starter.

– Noen glemmer å sette i bunnpluggen bak i båten, noen har vært på verksted og ikke fått jobben gjort skikkelig, og så kan det fortsatt komme uvær som senker båtene, sier han.

Båt under vann

Båt under vann.

Foto: Charlotte Haarvik Sanden/NRK

Mange glemmer å sette i bunnpluggen

At folk glemmer å sette i bunnpluggen når de sjøsetter båten er en av de vanligste feilene.

– På vanlige skjærgardsjeeper er det en bolt i hekken for å drenere ut vannet. Båteierne tar den ut om vinteren for at vannet skal renne ut og båten skal tørke, og så er det veldig greit å huske å sette den i igjen, sier Nesheim.

Glemmer de det, synker båten. Eierne blir som regel svært overrasket når de finner den under vann.

– Da forstår de ikke så mye. Når de sjøsetter båten skjer det ikke så mye med en gang, fordi hullet er ikke så stort og når de kjører med båten renner jo vannet ut. Problemet er når de parkerer den og reiser hjem. Da tar det to-tre timer før den går ned. Mange blir ganske sjokkerte når de finner ut årsaken, sier han.

Denne båten trenger hjelp ...

Denne båten trenger hjelp.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

– Sikre båten mot stormer

Nesheim advarer mot å tro at de verste vinterstormene er over, og anbefaler alle båteiere til å ta forholdsregler.

– For en uke siden var det flere båter som ble knust på Østhusvik på Rennesøy. De fikk østavinden rett inn i hekken. Vannet slår da oppi og trykker de ned. Så ligger de etterpå og skurer på bunn. Det vi tar opp da er et stykke plastikk. Da er det ikke mye båt igjen, sier han.

Andre ting bør gjøres for å sikre at båten ikke regner ned.

– Pass på at båten er rein om bord, og at det ikke ligger blader som stenger for lensingen. Regner det, og blader tetter igjen blir båten fort baktung. Da kommer det en bølge og trykker de ned. Da virker lensingen mot sin hensikt, sier han.

– Sørg også for at tauene og ankeret er bra slik at det tåler litt vind. Vi får som regel en runde med kuling og regn før det blir sommer, legger han til.

Et titalls fritidsbåter en senket av snø og vind.

ARKIVVIDEO: Viking redningstjeneste rykker ut med heisekran for å få opp båter fra dypet.

Tidlig påske og forsinket båtsesong

Påske er tradisjonelt båtsesong, men i år er trolig høysesongen litt forsinket.

– Påsken er tidlig og det har vært kaldt vær, så jeg ser at det fortsatt står mange båter på land. Det er nok kun de mest ivrige som sjøsetter nå. Det er for kaldt til å ta bunnsmurning også nå. Mange pleier å bruke påsken til å ta vårpussen, og det får de heller ikke gjort, sier Nesheim.

– Se etter båten hver uke

Han mener folk flest er for dårlige til å passe på båtene når de først er i vannet.

– De fleste som synker, synker ved land. Noen oppdager vi heldigvis i tolvte time og kan vi bare lense. Den største faren er båter uten tilsyn. Ligger båten din ved kai bør du se etter den en gang i uken, sier Nesheim.

Står motoren på blir også den ødelagt av vannet.

– Hvis det er en firetaktsmotor er den ødelagt når den har vært under vann. Totaktere tåler en del mer, sier han.

Båtberging

Båtberging i vinter.

Foto: Lars Morten Nesheim