– Jeg tenker først og fremst sikkerhet, og så jobb, seier broinspektør, og avdelingsingeniør i Vegdirektoratet, Elin Spildo.
Hun står 107 meter over havoverflaten, på toppen av Lysefjordbroa.
– Så du er ikke redd for denne høyden her?
– Nei, om jeg hadde vært det, så tror jeg at jeg hadde valgt feil yrke, sier Spildo.
Hun er med i Statens vegvesen sin egen klatregruppe, som inspiserer tilstanden på broene i Norge.
– Det er jo for å sjekke broene sin helsetilstand at vi gjør dette, sier Spildo.
Må komme tett på
Hver bro skal kontrolleres hvert femte år, og for å finne eventuelle tegn til slitasje, må klatrerne komme nært på.
– Kravet er slik at du skal komme så nært at du kan ta på det med hånda, og se alt. Og det er ganske utfordrende på en så stor konstruksjon som dette, sier overingeniør i Statens vegvesen, Jarle Berge.
Kan kjenne suget i magen
Lysefjordbroa fra 1997 holder seg godt enda. Men broene fra 60- og 70-tallet er det verre med. Klatregruppa er nå ute på en vestlandsturne, og skal kontrollere rundt tjue broer.
Og selv om det er erfarne klatrere som er med i gruppa, så kan også de kjenne høydesuget om det blir høyt nok.
– Askøybroa er 140 meter, og da vi jobbet der kjente jeg det i magen, sier Spildo.