Hopp til innhold

Brannbilen må tømme ut vann for å komme seg til øy med 1500 innbyggere

To av brannbilene i Haugesund er for tunge til å kjøre over den forfalne Hasseløy-broa. En av dem må tømme nesten halve tanken for å bli lett nok. – Katastrofe, mener beboer.

Brannvesenet må tømme tankbil for vann

Brannkonstabel Espen Aanensen tømmer tankbilen. Den må tømmes for 4000 liter vann før den kan kjøre over Hasseløy-broa.

Foto: Thomas Halleland

– Dette er et stort dilemma for oss, sier brannsjef Jan Ove Solstrand i Haugesund brannvesen.

Broa er bygget i 1954. En rapport fra 2021 avdekker stort forfall. Derfor tåler broa nå kun kjøretøy med maks åtte tonn akselvekt i stedet for 10. Dermed er to av brannvesenets viktige biler satt ut av spill.

Hasseløy bro

På byøya Hasseløy bor det rundt 1500 mennesker. Det finnes mye eldre trehusbebyggelse på øya, men broa over er gammel.

Foto: Google maps

– Vi har ikke fått dispensasjon til å kunne kjøre over med verken lift eller tankbil. Det er en utfordring for oss og det berører oss dersom vi får melding om brann på øya, sier Solstrand.

Dersom brannvesenet skal kjøre over med tankbilen må de tømme ut nesten halvparten av vannet.

Linda Saltvedt

Linda Saltvedt vet hvor ille det kan være når det brenner.

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

– Ja, da må den tømmes for minst 4000 liter vann av 10.000.

– Katastrofe

På Hasseløy finnes mye eldre trehusbebyggelse. I tillegg har det de siste årene kommet en del nye leilighetsbygg. Totalt bor rundt 1500 mennesker på byøya.

– Det er katastrofe om ikke de store brannbilene kan komme over broa, sier Linda Saltvedt.

Lift-bilen til Haugesund brannvesen er for tung for Hasseløy-broa.

Lift-bilen til brannvesenet er for tung for Hasseløy bro.

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

Hun har bodd på Hasseløy store deler av sitt voksne liv. For ti år siden opplevde hun brann i boligen sin.

– Jeg husker det med skrekk. Hele underetasjen ble ødelagt i brannen. Jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis ikke brannvesenet hadde kunnet komme frem, sier Saltvedt.

Brannsjef Jan Ove Solstrand i Haugesund brannvesen.

Brannsjef Jan Ove Solstrand.

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

I tillegg til gamle trehus er det flere nye leilighetsbygg på øya. Noen av disse har lift som rømningsvei.

– Det er problematisk i forhold til at vi ikke har dispensasjon til å kunne kjøre over, sier brannsjef Jan Ove Solstrand.

Setter av 2 millioner

Haugesund kommune vil nå sette av 2 millioner kroner til et forprosjekt. Det skal utrede ny broforbindelse til øya.

– Vi må finne ut hvordan vi kan få på plass ei bro som varer lenge. Derfor må vi ha en utredning, sier kommunedirektør Ole Bernt Thorbjørnsen.

Ole Bernt Thorbjørnsen

kommunedirektør Ole Bernt Thorbjørnsen er klar over at det haster å gjøre noe med bybroa.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Men en ny bro er ikke bygget i dag. Ikke i nær fremtid heller. I mellomtiden må broa restaureres sånn at levetida forlenges.

Ifølge rapporten fra 2021 vil ikke tyngre kjøretøy kunne kjøre over den gamle broa selv om den fikses. Dette skaper også trøbbel for blant annet brøytebiler og renovasjonsbiler.

– Jeg skjønner veldig godt brannvesenets dilemma. Vi må skynde oss å finne gode løsninger. Og vi har satt av 5 millioner kroner til rehabilitering i 2022, sier Thorbjørnsen.

Totalt vil det koste rundt 25 millioner kroner å rehabilitere broa.

Brannsjefen lover hjelp

Brannvesenet kan fremdeles kjøre over broa med mannskapsbil og røykdykkere.

Utfordringen blir slokking og redning fra høyden, sier Solstrand.

Dersom det bryter ut storbrann på Hasseløy må brannfolk kjøre over broa på eget ansvar.

– Men det hadde vi nok gjort. Liv og helse kommer først, sier Solstrand.

Også kommunedirektøren mener det er det viktigste.

– Folk på Hasseløy skal ikke være redde, sier han.

Saken behandles denne uken i Haugesund formannskap.

Hasseløy bro

Broa over til Hasseløy i Haugesund forfaller. Tyngre biler kan derfor ikke kjøre over.

Foto: Google maps