– Dette er et stort dilemma for oss, sier brannsjef Jan Ove Solstrand i Haugesund brannvesen.
Broa er bygget i 1954. En rapport fra 2021 avdekker stort forfall. Derfor tåler broa nå kun kjøretøy med maks åtte tonn akselvekt i stedet for 10. Dermed er to av brannvesenets viktige biler satt ut av spill.
– Vi har ikke fått dispensasjon til å kunne kjøre over med verken lift eller tankbil. Det er en utfordring for oss og det berører oss dersom vi får melding om brann på øya, sier Solstrand.
Dersom brannvesenet skal kjøre over med tankbilen må de tømme ut nesten halvparten av vannet.
– Ja, da må den tømmes for minst 4000 liter vann av 10.000.
– Katastrofe
På Hasseløy finnes mye eldre trehusbebyggelse. I tillegg har det de siste årene kommet en del nye leilighetsbygg. Totalt bor rundt 1500 mennesker på byøya.
– Det er katastrofe om ikke de store brannbilene kan komme over broa, sier Linda Saltvedt.
Hun har bodd på Hasseløy store deler av sitt voksne liv. For ti år siden opplevde hun brann i boligen sin.
– Jeg husker det med skrekk. Hele underetasjen ble ødelagt i brannen. Jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis ikke brannvesenet hadde kunnet komme frem, sier Saltvedt.
I tillegg til gamle trehus er det flere nye leilighetsbygg på øya. Noen av disse har lift som rømningsvei.
– Det er problematisk i forhold til at vi ikke har dispensasjon til å kunne kjøre over, sier brannsjef Jan Ove Solstrand.
Setter av 2 millioner
Haugesund kommune vil nå sette av 2 millioner kroner til et forprosjekt. Det skal utrede ny broforbindelse til øya.
– Vi må finne ut hvordan vi kan få på plass ei bro som varer lenge. Derfor må vi ha en utredning, sier kommunedirektør Ole Bernt Thorbjørnsen.
Men en ny bro er ikke bygget i dag. Ikke i nær fremtid heller. I mellomtiden må broa restaureres sånn at levetida forlenges.
Ifølge rapporten fra 2021 vil ikke tyngre kjøretøy kunne kjøre over den gamle broa selv om den fikses. Dette skaper også trøbbel for blant annet brøytebiler og renovasjonsbiler.
– Jeg skjønner veldig godt brannvesenets dilemma. Vi må skynde oss å finne gode løsninger. Og vi har satt av 5 millioner kroner til rehabilitering i 2022, sier Thorbjørnsen.
Totalt vil det koste rundt 25 millioner kroner å rehabilitere broa.
Brannsjefen lover hjelp
Brannvesenet kan fremdeles kjøre over broa med mannskapsbil og røykdykkere.
– Utfordringen blir slokking og redning fra høyden, sier Solstrand.
Dersom det bryter ut storbrann på Hasseløy må brannfolk kjøre over broa på eget ansvar.
– Men det hadde vi nok gjort. Liv og helse kommer først, sier Solstrand.
Også kommunedirektøren mener det er det viktigste.
– Folk på Hasseløy skal ikke være redde, sier han.
Saken behandles denne uken i Haugesund formannskap.