– En statlig overføring på 1,5 milliarder kroner til bybane i Stavanger-området, er helt urealistisk.
Det mener lederen for samferdselsutvalget i fylket, Odd Arild Kvaløy.
Tilskuddet er avgjørande for å finansiere utbyggingen av bybanen mellom Stavanger og Sandnes. En bybane er forventet å koste seks milliarder kroner.
4,5 milliarder skal finansieres gjennom bompengeravgift.
Les også:
Les også:
– Ikke dokumentert noen realisme
– Jeg kan ikke se at det noe sted er dokumentert noen realisme i dette, sier SP-politikeren.
Kvaløy er en av mange politikere som venter spent på finansdepartementets kvalitetssikrring av bybaneplanen i Stavanger-regionen. I motsetning til andre politikere er Kvaløy svært skeptisk.
– Jeg mener at det er lagt til grunn i alle planer at en skal ha disse pengene. Derfor har jeg ment hele veien at finansieringen kommer til å stoppe hele bybanen. Derfor bruker en nå veldig mye tid på noe som antagelig ikke kommer til å bli gjennomført, mener Kvaløy.
Uenige om støtten til bybanen i Bergen
Bybanetilhengerne har vist til at bybanen i Bergen, som har en kostnadsramme på 2,2 milliarder kroner, fikk førti prosent statlig støtte. Kvaløy mener at det er manipulasjon med tall.
– Bergen fikk i størrelsesorden ti prosent. Det er det faktiske forholdet, selv om noen prøver å framstille det som noe annet, sier han.
Kvaløy får støtte fra samferdselssjefen i Rogaland. I et notat sier han at bybanen i Bergen finansieres med rundt nitti prosent bompenger og ti prosent bruk av riksveimidler.
– Alle må bruke sine politiske kanaler
Bybanetilhenger Helge Solum Larsen, som representerer Venstre i Stavanger bystyre er ikke enig med Kvaløy.
– Jeg registerer at de tre opposisjonspartiene på Stortinget, Høyre, KrF og Venstre, i sine alternative opplegg legger inn den typen statlig medvirkning. Det regner jeg med også skjer i år fra de tre partiene. Jeg vet at det skjer fra Venstre. De rødgrønne partiene har en formulering i Soria Moria-2 som sier at staten skal kunne gå inn med denne typen midler til denne typen kollektivprosjekter i storbyene, sier han.
Les også:
Les også:
Venstre-politikeren mener og at uten statsstøtten vil bybanen bli vanskelig å realisere.
– Det vil bli tøft. Det er derfor det er så viktig at alle bruker sine politiske kanaler mot det sentrale politiske miljøet, sier Solum Larsen.