Bonden har skapt sin egen identitet med dette plagget

De er å se over alt. Bøndene har lagt sin elsk på T-skjortene og genserne det står tydelig «bonde» på.

Marit Epletveit hiver med glede på seg bondegenseren sin, både når hun skal i fjøset eller representere Norges Bondelag.

Du har kanskje sett det. Ofte når bonden stiller til intervju er det med en T-skjorte eller genser der det står bonde på. Gjerne i en sprek farge.

– Det er kjempebra for oss at bøndene gjør det, men det er ikke noe vi har pålagt dem. Det føles nok ganske naturlig for bonden når han skal representere næringen, sier Marit Epletveit, leder for Rogaland Bondelag.

Det er Bondelaget som lager og distribuerer plaggene, men forklarer at det ikke er en skjult kampanje.

 Bonde Anders Hole Fyksen i Gausdal

Bonde Anders Hole Fyksen i Gausdal.

Foto: Ivar Arne Nordrum / NRK

Laget til motevisning

Plagget ble laget for en av Moods of Norway sine motevisninger i 2006, der Bondelaget sto for serveringen. Da var opplaget lite, men bonden viste stor interesse for den, og siden har T-skjortene med bondeskriften vært et populært salgsobjekt på Norges Bondelag sine nettsider.

T-skjorten har kommet i mange versjoner, og har fulgt organisasjonen siden da.

– Med å ha «bonde» på T-skjorta, har vi gjort det banale kult. T-skjorta har blitt et varemerke og er lett å kjenne igjen, forteller Guro Bjørnstad, som er kommunikasjonsrådgiver i Norges Bondelag.

T-skjorta er en del av jobben Bondelaget gjør med å bygge stolthet rundt det å være bonde, og de ser at mange ønsker å gå med «bonde» på brystet.

Marit Epletveit, Rogaland bondelag

Marit Epletveit i fjøset hjemme på gården sin.

Foto: Hanne Høyland / NRK

Epletveit mener også at T-skjorten gjør det lettere å komme i kontakt med folk som har samme interesse. Det fikk hun og familien oppleve da de dro til Syden.

– Det var en mann som huket tak i oss og fortalte at han var bonde i Hemsedal. Dermed kom vi i en god drøs med dem, sier Epletveit.

Erstatter dressen fra Felleskjøpet

All merkevarebygging handler om å skape identitet og tilhørighet til en gruppe, ifølge Morten H. Abrahamsen, som er førsteamanuensis ved Institutt for markedsføring på BI.

Morten H. Abrahamsen

Morten H. Abrahamsen, førsteamanuensis ved Institutt for markedsføring på BI.

Foto: BI

– Bøndene bruker plagget til å uttrykke sin identitet og for å vise stolthet. Vi ser gjerne at T-skjortene kommer fram når de har en kampsak, slik som nå når de har hatt en vanskelig sommer, sier Abrahamsen.

Han mener T-skjortene signaliserer kampvilje og at de er villige til å kjempe bondens sak. Samtidig som det skaper et kollegialt fellesskap. På ryggen står det også «Med beina på jorda».

– Med dette signaliserer de sunt bondevett og viser at de har beina plantet på jorda, mener han.

Før var det gjerne caps og dress fra Felleskjøpet som var bondens merkevare. Abrahamsen ser at Bondelagets plagg nå er i ferd med å ta over for den gamle merkevaren.

– I stedet for å fronte noen andres merkevare har bøndene i større grad begynt å bygge sin egen identitet, og de får anledning til å sende ut sitt eget budskap, sier han.

Bondegenser

«Med beina på jorda» står det på ryggen til bonden.

Foto: Hanne Høyland / NRK