Hopp til innhold

Blomsterbutikker må stenge dørene

Mens matbutikkenes blomstersalg spirer og gror, visner de tradisjonsrike blomsterbutikkene.

Nedlagt blomsterbutikk

Blomsterbutikken har ligget ved Universitetssykehuset i Stavanger siden 1960, men måtte legge ned for en måned siden.

Foto: Maren Ege Tjoflåt

For en måned siden måtte Hilde Nicolaisen legge ned Blomsterdekoratøren AS ved Stavanger universitetssjukehus.

– Jeg måtte legge ned fordi det ikke var grunnlag for å fortsette lenger. Det var altfor lite kunder innom butikken, sier Nicolaisen.

Blomsterbutikken hadde eksistert siden 1960, men Nicolaisen overtok butikken for ett år siden.

– Det hjalp ikke at vi hadde en matbutikk som vår nærmeste nabo, som hadde billige snittblomster utenfor, sier hun.

Nedlagt blomsterbutikk

Blomsterdekoratøren AS hadde en matbutikk som nærmeste nabo.

Foto: Maren Ege Tjoflåt

Klar nedgang i omsetningen

Hun eier fortsatt en blomsterbutikk i bydelen Hinna i Stavanger, men sliter også der med å få omsetningen til gå rundt. Da hun startet egen butikk for åtte år siden gikk omsetningen oppover, men de siste fem årene har hun merket en klar nedgang.

– Jeg lyver nok ikke når jeg sier at det i hvert fall er lagt ned 15 blomsterbutikker i regionen de åtte siste årene, forteller Nicolaisen.

På Helgø Meny på Stokka blomstrer salget som aldri før. Ifølge butikksjef Stein Gjesdal merker butikken en økning i etterspørselen av snittblomster – altså blomster som er kuttet av på stilken, og nå dekker blomsterhandelen tolv prosent av fruktandelen i løpet av ett år.

– Jeg føler det har gått en vei. Det har blitt flere og flere som ser at vi har blomster med god kvalitet, sier Gjesdal.

Stein Gjesdal

Hos Helgø Meny på Stokka spår Stein Gjesdal enda mer satsing på blomster i fremtiden.

Foto: Maren Ege Tjoflåt

En økende trend

Gjesdal har vært i bransjen siden 1980, og forteller at det også den gang var blomster i matbutikken. I motsetning til da har snittblomster blitt en økende trend, og Gjesdal spår at det blir enda mer blomster i butikk i fremtiden.

– Verdien av snittblomstene har aldri vært så høy som nå, forteller rådgiver i Norsk Gartneriforbund Sidsel Bøckman.

Ifølge Bøckman har snittblomster blitt en trend de siste fem årene. I 2009 var omsettingen av salget 700 millioner kroner, mens i 2012 var den på 800 millioner. Hun ser også at matvareforretninger øker salget av blomster.

– Noen blomsterbutikker vil forsvinne

På Musègatens blomster merker også daglig leder Bente Molde Husebø satsingen til matbutikkene. Hun har satt ned prisene på flere av snittblomstene for å få kundene til å komme inn i butikken.

– Jeg er bevisst på at service er viktig for kunder som går i rene blomsterbutikker. Dessuten har vi mer kunnskap om blomster. Vi kan stelle dem og komponere dem til buketter og dekorasjoner, forteller Molde Husebø.

Hun tror de etter hvert vil snevre inn på vareutvalgene og bli mer en fagbutikk enn de er i dag, hvis trenden fortsetter.

– I fremtiden vil kanskje noen rene blomsterbutikker vil forsvinne og vi vil produsere mer dekorasjoner på bestilling i stedet for å være med kunder i butikken, sier Molde Husebø.

Bente Molde Husebø

Bente Molde Husebø snitter blomster på bakrommet. Hun tror det vil bli mer produksjon av dekorasjoner i fremtiden, i stedet for å være med kunder i butikken.

Foto: Maren Ege Tjoflåt