Statens vegvesen prøvde i dag ut en ny metode for å binde svevestøvet som forurenser luften i sentrumsområdene og tungt trafikkerte steder. En saltlake ble brukt for å binde støvet til bakken, så det ikke svever rundt i den luften vi puster inn.
- Les: Dårlig luft var god
På kort tid gikk konsentrasjonen av støvpartikler fra en kritisk sone og ned til et ikke-helsefarlig belastningsnivå langs trafikkerte veier ved Kannik.
Bedre enn forventet
– Det hadde stor effekt, nesten bedre enn vi kan forvente, sier miljøkontakt i Statens vegvesen Regine Benz.
I går var tallene for svevestøv så høye at det rådgivende organ i kommunen holdt møte der nye tiltak ble bestemt.
– Vi har mulighet til å forespørre vegvesenet om økt vedlikehold og økt renhold av gatene, og det var det som var vår anbefaling i går på de utsatte stedene, forteller konstituert helsesjef i Stavanger kommune Janne Dahle-Melhus.
Trafikksikkerhet
For mye salt er ikke bra for miljøet, derfor er ikke dette tiltaket blitt brukt tidligere. Vanligvis kunne de brukt kun vann i denne prosessen, men slik det er i dag med kuldegrader er ikke det aktuelt. Da kan det bli glatt, fryse til is og gå ut over trafikksikkerheten.
– Vi bruker så mye salt som er nødvendig for trafikksikkerheten, men så lite som mulig for å unngå miljøbelastninger. Saltløsning er nok den beste løsningen vi har til nå, sier Benz.
Nedbør og vind
En annen faktor som kan ha vært med på å bedre luftkvaliteten på så kort tid er været. På omtrent samme tid som de begynte å spre saltlaken, begynte det også så vidt å snø.
– Det er ikke ofte jeg ønsker med nedbør og vind, men akkurat i slike situasjonene her er det en fordel får å få en renere og bedre luft inne i byene, sier Dahle-Melhus.
– Dette er vi så fornøyde med at vi ikke kommer til å slutte med slik utprøving. Det som er interessant er om det er det fuktige været eller om det var saltingen som vi prøvde nå, som hadde størst effekt. Jeg tror været forsterket den positive effekten av saltet, sier Benz.
- Uklart hvor mange som dør av dårlig luft Statens vegvesen
vil følge utviklingen utover ettermiddagen, se på effekten og senere evaluere tiltakene.
Benz legger også til at de vil prøve dette igjen en dag med andre værforhold for å lettere se på saltingen som en isolert faktor og hvilken påvirkning det har på luftkvaliteten.