Bompengesatsen i den planlagte Rogfast-tunnelen under Boknafjorden vil komme på 160 kroner dersom staten betaler en tredjedel av regningen på tre milliarder kroner.
Det viser den foreløpige utredningen for vegprosjektet. Dette er billigere enn dagens priser med Rennfast og ferje.
Det skal bli trygt å kjøre i Rogfast. Bare de to siste kilometerne i hver ende vil ha en så bratt stigning som i Rennfast. Egen sikkerhetstunnel med utganger for hver 500 meter skal bygges, selv om dette drar opp prisen med en halv milliard kroner.
Den undersjøiske tunnelen vil halvere kjøretiden mellom Stavanger og Haugesund, og i løpet av 25 år spare samfunnet for over en milliard kroner i forhold til fortsatt ferjedrift.
Planleggerne ved vegkotoret i Rogaland har nå kommet så langt at de ser for seg hele tunnelløsningen.
Innslaget blir ved dagens tunnelåpning i Rennfast på Harestad i Randaberg, fortsetter vestover under Tungenes og ut til Kvitsøy, der det blir en kort tunnel opp til øya.
Deretter svinger tunnelen nordover mot Bokn der bilistene vil komme opp ved dagens ferjekai i Arsvågen etter 23 kilometer i tunnelen. Strekningen Stavanger - Haugesund er da unnagjort på under én time mot to timer i dag.
Håpet nå er å få stortingspolitikernes ja til byggestart i 2006, slik at den undersjøiske tunnelen er ferdig seinest 2012.