Billig kollektivtransport til Forus-ansatte

Månedskort til 500 kr som gjelder for buss, tog og leie av elsykkel skal få flere til å velge bort bilen.

Randi Markvardsen

Prosjektleder i 'Hjem jobb hjem' Randi Markvardsen sier at prisen på 500 kroner er resultat av et spleiselag mellom det offentlige og det private.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

– For 500 kroner måneden får den ansatte fri tilgang til buss, tog og elsykkel, sier prosjektleder i «Hjem-jobb-hjem» Randi Markvardsen.

Prisen på 500 kroner i måneden er et resultat av et spleiselag mellom det offentlige og private. Kolumbus, Bysykkelen, Forus Næringspark og fylkeskommunen er med i prosjektet.

Prosjektlederen mener at kollektivtransport ikke er den eneste fordelen med det foreslåtte månedskortet.

Tog, Jærbanen

Forusansatte får tilbud om å reise kollektivt for fem hundre kroner måneden.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

– Kjøperne får også mosjon. Det er jo faktisk bevist at de som reiser kollektivt får fire ganger mer trim enn de som setter seg i bilen, sier hun.

«Hjem-jobb-hjem»

«Hjem-jobb-hjem» heter tilbudet som nå går til alle som jobber i en bedrift på Forus. Dersom du for eksempel bor på Lye på Jæren, kan du med et slikt månedskort ta bussen til Bryne, sette deg på toget, gå av på Gausel stasjon og tråkke i vei på en forhåndsbestilt el-bysykkel til arbeidsplassen på Forus.

Forutsetningen for å kunne kjøpe et slikt månedskort er at bedriften man jobber i har en avtale med «Hjem-jobb-hjem». Bedriften betaler 5 kroner måneden per ansatt for ordningen, og som en del av pakken får de alle hjelp med å finne den beste kollektivløsningen mellom der de bor og arbeidsplassen.

– Kollektivtilbud til åtti prosent

Det vil også være med å øke kollektivbruken, mener Stein Racin Grødem, direktør i Forus Næringspark.

Stein Racin Grødem

Stein Racin Grødem, direktør i Forus Næringspark, mener månedskortet vil øke kollektivbruken på Forus.

Foto: Ingvald Nordmark / NRK

– Folk tror at det ikke er et kollektivtilbud ut til Forus. Sannheten er at det finnes et kollektivtilbud til åtti prosent av dem som jobber her. Hvis vi får fram informasjon om dette, så vil medarbeiderne kunne ta et valg, sier han.

Helmer Berre i sykkelløftet til Næringsforeningen i Stavangerregionen sier mottagelsen Hjem-jobb-hjem-prosjektet har fått nå i oppstarten er veldig god.

– Når vi forteller folk om dette, møter vi veldig mye begeistring. Jeg tror folk er nysgjerrige. De ser hva som ligger i fremtiden, sier han. Bor du i en by, så er avgiftsbelagte veier og reiser en del av hverdagen din, sier Berre.

Holdningsendring

– Poenget vårt er ikke at folk skal selge bilen, eller slutte å bruke bilen. Poenget er at de skal prøve å reise kollektivt en dag i uken, eller fem dager i måneden. Bare ved å reise de få dagene der, så har du liksom regnet hjem å kjøpe «Hjem-jobb-hjem»- kortet i tillegg, uten å få noen ekstra utgift, sier prosjektleder Markvardsen.

Hun oppfordrer til en holdningsendring.

– Vi må snu litt på det der at det er styr og stress å reise kollektivt. Vi må tenke at det faktisk gir meg noe. Vi må legge litt andre verdier i måten å reise på, mener hun.