Hopp til innhold

Mener lavpris truer matkulturen

Kjøpmann og kokk er oppgitte over at kunder bare tenker på pris.

Roald Helgø

Kjøpmann Roald Helgø vil heller ha kvalitetsmat til den prisen det koster enn dårlig mat til en billig penge.

Foto: Ståle Frafjord

– Det er veldig fokus på å få en vare til en så lav pris som mulig, sier en oppgitt kjøpmann.

Roald Helgø er en av de få som fremdeles har familienavnet på en matkjede. Helgø Matsenter har vokst seg større i Rogaland med priser over gjennomsnittet, men med et utvalg få kan konkurrere med. Men det er mørke skyer i horisonten.

– Kundene våre er nok ikke de som er mest opptatt av pris, men samtidig ser vi at det er lavprissegmentet som øker mest, sier Helgø.

Les mer: – Maten er for billig

Spanjolene bruker mer penger på mat

Han mener norske kunder er så opptatt av at varer skal være billige, og at kvalitet kommer langt nede på lista når kunder handler inn.

Spekeskinke

Spekeskinker som Pata Negra, Parma og Serrano går for en høy pris. dette bør vi være villige til å betale for kvalitetsmat mener Helgø.

Foto: Ellen Marie Steen / NRK

– Det går jo først og fremst på betalingsvilligheten. Hvis du reiser til Spania, et av Europas fattigste land, der henger Pata Negra-skinkene i tusentalls i butikkene, og koster 600 kroner kiloen. Og dette bruker de pengene sine på, de bruker mye mer penger på mat. Det er kultur, det er tradisjon, og noe de må ha, sier Helgø bestemt.

Vil ha kvalitetsagurker på kjøpesentre

Lokale råvarer produseres etter hvert over en lav sko i Norge, men det er ingen selvfølge mener Jærkokken Hein Grov.

– Hvis jeg sammenligner med middelhavsfolket så har jo de skrytt opp sine egne varer siden Jesus fødsel, og det er jo en stund siden. Men i Norge har vi ikke begynt med dette før 1970-tallet, så ungt er altså Norge som matland, forteller Grov.

Les også: – Dette er alarmerende for matfylket

Han vil nå ha egne mattorg inne på kjøpesentre hvor kunder kan få kjøpe, ikke bare dyre skinker og kjøttsorter fra lokale produsenter, men også de mer hverdagslige produktene som tomater og agurker.

– Tenk å hatt store markeder inne på Kvadrat eller M44 der det handlet om lokal mat på et torg, drømmer Grov.

Han fortsetter:

– Der kunne en bonde stått hvis han hadde gode tomater, blomkål eller agurker. Det nytter jo ikke for han å stå på torget i Stavanger hvis det pøsregner, det er jo ingen som går ut da.

Les også: Her går halvparten av restaurantane med underskot

Mathall

Slik kan Jærkokkens drøm se ut, et mattorg under tak. Gjerne på kjøpesentre.

Foto: Illustrasjon: Vulkan eiendom AS

Mathall på vei

Og drømmen kan etter hvert bli virkelighet, om dog bare i hovedstaden.

Etter mønster fra København og andre europeiske storbyer kommer Oslos første mathall på plass neste høst.

Da er planen at lokale råvarer skal få spillerom og tilbys til kundene som vil ha.

Les også: Oslo skal få mathaller

For det er det som er utfordringen, vil kundene ha den dyre lokale maten?

Heine Grov er fast bestemt på at det er billigkjedenes som setter en stopper for å få lokale råvarer inn i butikken, ikke at kundene ikke vil ha.

– Jeg tror kundene vil ha den lokale maten. Men jeg vil jo ha bedre kvalitet på alle varer. Jeg ønsker jo at bønder og produsenter skal selge mer og mer og at vi skal ha mindre import.

Så gjenstår det å se om mathallen i Oslo er liv laga, og om det dukker opp et og annet mattorg rundt om på kjøpesentrene i Norges land.

Er du villig til å betale for kvalitetsmat?