Hopp til innhold

Bilister stoppet ikke etter dødsulykke

Da tre personer lå inneklemt i bilene sine etter frontkollisjonen i Byfjordtunnelen nyttårsaften, kjørte flere biler rett forbi, uten å hjelpe. – Førstemann som stoppet var ikke den første som passerte. Det strider mot all sunn fornuft, sier fagleder ved operasjonssentralen.


Da tre personer lå inneklemt i bilene sine etter frontkollisjonen i Byfjordtunnelen nyttårsaften, kjørte flere biler rett forbi, uten å hjelpe. – Førstemann som stoppet var ikke den første som passerte. Det strider mot all sunn fornuft, sier fagleder ved operasjonssentralen.

VIDEO: Mange unnlot å stoppe etter dødsulykken ved Stavanger nyttårsaften. Foto: Kaj Hjertenes/NRK.

Én kvinne mistet livet, og to andre ble alvorlig skadet i en frontkollisjon i Byfjordtunnelen nord for Stavanger på nyttårsaften.

– To biler frontkolliderte i en 80-sone, og det ble store skader på grunn av farten. Det kom meldinger til politiet fra folk som hadde stoppet for å hjelpe, som reagerer veldig på at folk bare kjører rett forbi, sier fagleder Jøran Solheim ved operasjonssentralen i Rogaland politidistrikt til NRK.

Den alvorlige front-mot-front-kollisjonen sperret deler av veien. Flere som hadde stoppet, opplevde at andre bare kjørte rett forbi, skriver Stavanger Aftenblad.

– Det er ikke greit, sier Solheim.

Stopp, sikre, varsle og sørg for frie luftveier. Ikke tenk på frykten for å gjøre noe galt, er meldingen fra Stavanger universitetssjukehus og Trygg Trafikk.

– Førstemann stoppet ikke

– Meldingen til oss var at førstemann som stoppet, ikke var den første som passerte. Også da han hadde stanset, var det flere som kjørte forbi. I ulykker der det er behov for livreddende førstehjelp, må man stanse, sier Solheim.

Politiet hører ofte at slikt skjer, ifølge ham.

– Dette er ikke noe nytt for oss. Vi hører jevnlig om at folk kjører forbi. En har en plikt til å hjelpe. Det er grunnleggende for å ha førerkort, sier han.

– Ikke god nok grunn at det er nyttårsaften

Politiet tror en medvirkende årsak kan være at ulykken skjedde på en helt spesiell kveld.

– Vi har gjort oss noen tanker om hvorfor vi får så mange meldinger om at folk kjørte forbi akkurat på nyttårsaften. Det er en dag der det skjer mye, og man skal hit og dit, men det er ikke god nok grunn til å ikke stoppe for å se om noen trenger hjelp, sier Solheim.

38 år gamle Mona Hansen mistet livet da de to bilene kolliderte i den undersjøiske Byfjordtunnelen mellom Randaberg og Rennesøy like etter klokka 21 nyttårsaften. Tilstanden til de to andre som var involverte i ulykken, en 19 år gammel kvinne og en 20 år gammel mann, er alvorlig men stabil.

Dødsulykke i Byfjordtunellen

VIDEO (31.12.13): Dødsulykke i Byfjordtunnelen. Foto: Kaj Hjertenes.

Overlege: – Forståelig

Svein Arne Hapnes

Svein Arne Hapnes, overlege ved SUS.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

– Jeg kan forstå at folk ikke stopper. De er ikke forberedt på dette, det kommer uventet på og det kan se skremmende og farlig ut. Jeg forstår det, men vi ønsker jo ikke at det skal være slik, sier Svein Arne Hapnes, senioroverlege ved Stavanger universitetssjukehus.

– Det kan være blod, smerte, brann og i verste fall legemsdeler som ligger rundt omkring. Hvis en ikke har førstehjelpskunnskap på forhånd, er det ikke lett, men hvis de ringer et nødnummer kommer de i kontakt med fagpersoner som gir dem råd og veiledning om hva de skal gjøre, sier han.

Han oppfordrer alle innstendig til å stoppe når noe har skjedd på veien, og lover at også de skal bli ivaretatt i etterkant.

– Vi har rutiner for å ta vare på dem som hjelper i en slik situasjon. Vi kaller dem inn til samtale, og følger dem opp. De kan sitte med vonde bilder på netthinnen, sier Hapnes.

Kan få inntil ett års fengsel

Dødsulukke i Byfjordtunnelen

Dødsulykke i Byfjordtunnelen.

Foto: Kaj Hjertenes

Det er veitrafikklovens paragraf 12 som sier at du har plikt til å stoppe. Strafferammen er bøter og fengsel inntil ett år.

– Hvis folk kjører forbi, og noen sitter med fragmenter i halsen, for eksempel, og ikke får hjelp, kan det bli alvorlig, sier Solheim.

Ifølge ham er det ikke uvanlig at folk vegrer seg for å gripe inn, både i trafikksammenheng og i andre forhold.

– De er kanskje redd for hvordan de skal reagere, at de ikke kan nok. Det viktigste når det har vært en ulykke, er å hindre nye ulykker, redde liv og varsle nødetatene. Alle klarer det. Også blir det flere biler etter hvert, spesielt nært bykjernen. Da er det alltid noen som klarer å gjøre noe.

– Ikke alene selv om du er alene

– Politi og nødetater vil komme raskt til stedet. AMK er spesialister på å hjelpe folk. Du er ikke alene selv om du er alene. Det er betryggende å få rådgivning på telefon, sier han.

Ulykken ble den siste med dødelig utfall før 2013 ble 2014.

– Det er vanskelig å finne ord for dette. Det strider mot all sunn fornuft. De har ikke oversikt over hvem som er i bilen, de bare velger å kjøre forbi. Det skal ikke være sånn. Du har en plikt. Jeg vil tro at folk får det bedre med seg selv hvis de stopper, at de faktisk gjør noe, framfor å tenke på hva de kunne ha gjort resten av livet, sier Solheim.