– Denne arten er sterkt truet. Den vokser på elleve kjente plasser i Norge, og Hafrsfjord er et av dem, sier Per Kristian Austbø, assisterende miljøvernsjef i Rogaland.
I Sømmevågen på Sola vokser det vernet dvergålegress, men nå må gresset flyttes for å kunne bygge ny vei, og prislappen for veiprosjektet har steget til foreløpig 30 millioner kroner.
Skal betales med bompenger
Summen ble presentert på et møte med sentrale politikere i Rogaland i morges.
– Det er en kostnad som må tas av bompengerbudsjettet, forklarer Sveinung Stensland, leder i Rogaland Høyre.
Prosjektet hadde først en kostnadsantydning på 10 millioner kroner, men har etter hvert blitt betydelig dyrere. Dette på grunn av store summer som må betales for å flytte dvergålegresset.
Kan ikke garantere for flyttingen
Politikerne er uenige. Stensland mener flyttingen er unødvendig, og at vegvesenet burde få bygge uten å flytte gresset.
– Vi må ta en avveining, og sette naturmangfold opp mot utvikling av samfunnet. Her mener jeg det er mye som taler for at den veien må bygges, og det er et så stort utbyggingspress at jeg mener vi burde sette i gang og få bygget veien så fort som mulig, sier Stensland.
Det er heller ikke sikkert at det kostbare prosjektet blir vellykket.
– Det er usikkert om de 30 millionene blir kastet bort. En klarer ikke dokumentere om flyttingen blir vellykket. Dette er et krav som Fylkesmannen stiller, og vi som vil ha veibygging må bare gå med på det. Hvis ikke blir det stopp, sier han.
Tør ikke å anslå kostnaden
– Flere andre steder vi visste den vokste har blitt ødelagt av utfyllinger og utbygginger. Det er en sterkt truet art, sier Austbø.
Gresset skal flyttes over til Leirberg i Sola kommune, men på grunn av at forurensede masser må renses først har prisen blitt såpass mye høyere. Nøyaktig hvor høy den blir til slutt tør ikke prosjektleder ved Statens vegvesen å si noe om.
– Området er forurenset. Det har foregått tipping over lang tid. Med den kunnskapen vi har i dag så kan jeg si at kostnadene blir høyere enn vi tror, sier Odd Magnar Nerland, prosjektleder i Statens vegvesen.