NRK Meny
Normal

Betal mer, få bedre taxi og sjåfør

Sandnes Taxi lanserer Business class. Her skal kundene få sjåfører med lokalkjennskap, gode språkkunnskaper og serviceinnstilling.

Taxi, business class

Sandnes Taxi lanserer Business class. Her skal kundene få sjåfører med lokalkjennskap, gode språkkunnskaper og serviceinnstilling.

Foto: Sandnes taxi

– Vi har lyst til å tilby markedet et nytt og annerledes taxiprodukt som bærer preg av en gjennomført god kvalitet.

Kay Hustoft, daglig leder i Sandnes taxi

Daglig leder Kay Hustoft i Sandnes taxi elkrefter at klager fra kunder er noe av bakgrunnen for prosjektet.

Foto: Thomas Ystrøm / NRK

Det sier daglig leder Kay Hustoft i Sandnes taxi. I en pressemelding lister selskapet opp følgende fordeler ved Business class-taxi:

  • Kunden blir kjørt i en premiumbil
  • Sjåføren er utadvendt og har en utpreget serviceinnstilling
  • Sjåføren har gode lokalkunnskaper på hele Nord-Jæren
  • Sjåføren har gode språkkunnskaper med norsk og engelsk som minimum

Hustoft innrømmer at dette ikke er selvsagte krav til en taxitur.

– Ikke alltid, og ikke hver dag. Det er generelt i taxinæringen en viss forskjell på de bilene som er ute og ruller på veiene, sier Hustoft.

Koster 20 prosent mer

Han mener og det er forskjell på sjåførene.

– Vi vet at vi og har noen taxisjåfører som er veldig dyktige med det de holder på med. Dette kombinert med kunnskaper og personlige egenskaper en del av våre sjåfører har, så ønsker vi å løfte dette opp til å bli en bedre tjeneste for våre kunder, sier Hustoft.

Les også: Tøff kamp om taxikunder, sjåførene trekker til byene

Les også: Drosjenæringen sliter i oljebyen

Premiumbiler som skal kjøre Business class er så langt Mercedes, BMW, Volvo og Tesla. Business class skal koste rundt 20 prosent mer enn ordinær taxi. Tjenesten starter fra fredag 1. juli.

Sandnes taxi, business class

Premiumbiler som skal kjøre Business class er så langt Mercedes, BMW, Volvo og Tesla

Foto: Sandnes taxi

– Tror du at folk vil betale tjue prosent mer for å være sikker på at du får en sjåfør med gode lokalkunnskaper og som er serviceinnstilt, noe som en gjerne kan tenke at er opplagt når en tar taxi?

Les også: Drosjesjåfører «lokker» turister til Stavanger kunstmuseum

Les også: Tror fastpris kan få flere til å ta drosje

– Jeg ikke bare tror det. Jeg vet at det er en del som vil betale for det. Vi har fått en del tilbakemeldinger når vi har sjekket opp dette her, at det er et brukbart behov for dette ute i markedet, sier Hustoft.

Klager

Den daglige lederen ved Sandnes Taxi bekrefter at klager fra kunder er noe av bakgrunnen for prosjektet.

– Det hender jo vi får klager. Vi får jo klager på vår drift og på en del av de bilene og sjåførene vi har. det er klart at en del av de klagene vi har mottatt ha hjulpet oss til å løfte ut dette nye businesskonseptet vårt, sier Hustoft.

Les også: Drosjenæringen sliter i oljebyen

Les også: Tøff kamp om taxikunder, sjåførene trekker til byene

– Vil det si at hvis du ikke bestiller business class så risikerer du å få en sjåfør som verken kan språk eller er serviceinnstilt?

Nei, det er krav til alle taxisjåfører. De må ha kunnskap innen språk. De må ha kunnskap om adresser, steder etc., men noen er kanskje flinkere til å tilegne seg de kunnskapene som trengs, og noen er kanskje mer opptatt av yrket sitt generelt enn andre er, sier Hustoft.