Hopp til innhold

Ber arbeidsledige kjøre tungtransport

I Norge er behovet for yrkessjåfører nå så stort at flere bedrifter vil ansette arbeidsledige uten kompetanse. – De skal få en god skole.

Birger Galta er sjåfør for Rennesøy trafikk.

TRIVES PÅ JOBB: Birger Galta er morgenfugl og trives godt i jobben som yrkessjåfør i Rennesøy trafikk. – Jeg begynner i 3–4 tiden om morgenen. Det er en livsstil.

Foto: Marte Skodje / NRK

– Det er akkurat som da du var unge og lærte å sykle, du får det bare til. Vi er jo på mange trange og dårlige gårdsveier, men det går helt fint.

Slik beskriver yrkessjåfør Birger Galta (42) hvordan det er å manøvrere en drøyt 50 tonn stor tankbil.

Han har vært sjåfør av tungtransport i over 20 år og trives godt i jobben.

Men kan det bli vel lange dager i et kjøretøy?

Det hadde blitt lengre dager hvis jeg satt på et kontor. Her fyker tiden, svarer han.

Må takke nei til oppdrag

Kvalifiserte og erfarne sjåfører som Birger Galta er attraktive for sjåførbransjen som sårt trenger flere ansatte.

Godstrafikken langs norske veier øker og etterspørselen av yrkessjåfører har aldri vært større.

Rekruttering er en utfordring.

Det er liksom ikke fancy nok å bli lastebilsjåfør. De skal ta x antall år på skole og det å bli lastebilsjåfør har ikke omdømme nok.

Egil Torgersen er daglig leder for Rennesøy trafikk.

TENKER FREMOVER: – Vi har manko på sjåfører og det ser ut til å forsterke seg. Det er en bransjeutfordring, sier Torgersen.

Foto: Marte Skodje / NRK

Det sier Egil Torgersen som er daglig leder for Rennesøy Trafikk. Firmaet hans på Mosterøy er en stor aktør i bransjen.

I fjor kjørte de til sammen 1,5 millioner kilometer. Det er like langt som 37 ganger rundt jordkloden.

I dag teller bedriften 120 ansatte, men Torgersen skulle gjerne hatt flere på laget.

På grunn av sjåførmangel må bedriften tidvis takke nei til oppdrag.

Det er surt. Vi vil jo selge mer, vi vil jo omsette og så ser vi mankoen. Og det er klart, det å takke nei til oppdrag på grunn av sjåførmangel, det er kjedelig.

Sjåførkrisen har fått han og flere i bransjen til å tenke nytt om rekruttering.

Senker kravene

I takt med at det blir stadig vanskeligere å finne kvalifisert arbeidskraft, forteller NAV at mange bedrifter nå senker kompetansekravet.

– Flere og flere bedrifter tar kontakt med oss og ønsker å få tilgang til dem som står utenfor arbeidsmarkedet. Bedriftene er kreative med tanke på intern opplæring, kursing og samarbeid med oss om å kvalifisere kandidater.

Det sier Synnøve Schei, leder for NAV marked i Rogaland.

Synnøve Schei er leder for NAV marked i Rogaland.

NYTT PROSJEKT: – Vi ser en økende grad av bedrifter som går ned på kompetansekrav med en visjon om å lære opp egne ansatte. De fleste bedrifter gjør det fordi de trenger ansatte, sier Schei.

Foto: Marte Skodje / NRK

Nå skal arbeidsledige i Rogaland, som aldri før har kjørt tungtransport, bli kurset til å bli yrkessjåfører ute hos bedrifter.

Lignende prosjekter er også etablert i Trøndelag, Telemark og Østfold.

Rennesøy Trafikk på Nord-Jæren er villig til å prøve metoden i håp om å få bukt med sjåførmangelen.

– De skal få en god skole.

Det sier Torgersen som tror det er såpass mye kompetanse blant transportbedriftene at ufaglærte skal få tilstrekkelig opplæring.

2000 ledige sjåførjobber

Problemet med altfor få yrkessjåfører er sammensatt. Etter koronapandemien har rekruttering blitt enda vanskeligere.

Nå trenger hver fjerde bedrift flere ansatte, ifølge Norges Lastebileier-Forbund.

– Det er mange arbeidstakere som ikke har kommet tilbake til Norge, for de har blitt i Tyskland og Polen, i hjemlandet sitt, sier Reidar Retterholt, regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund, Rogaland og Agder (NLF).

I tillegg vil flere norske sjåfører snart gå av med pensjon.

Det er cirka 2000 ledige sjåførjobber i dag og så vet vi at godsmengden skal øke betraktelig. I tillegg fases det ut flere sjåfører hvert år, på grunn av alder, sier Retterholt.

Reidar Retterholt er fylkesleder for Norges lastebileierforbund i Rogaland og Agder.

SIKKERHET: – Trafikksikkerhet og holdninger er helt avgjørende, og vi må være hundre prosent sikre at de sjåførene vi anbefaler er gode nok, sier Retterholt.

Foto: Marte Skodje / NRK

NLF håper og tror samarbeidet de nå har startet med NAV vil gi avkastning.

Hvis kandidatene som melder seg består visse krav, samt kan vise frem helseattest, så er planen å få dem ut på veiene i løpet av seks måneder.

Det er jo en fantastisk mulighet for en som er arbeidsledig og som kan tenke seg å kjøre lastebil. Bare et halvt år frem så har du en jobb.

Birger Galta i Rennesøy Trafikk var aldri i tvil om hva han skulle bli da han ble voksen.

Valget av yrke gjorde han tidlig.

Jeg har fått det inn fra jeg var liten av, for far min har kjørt lastebil i alle år. Barnehagen min var i grunnen på passasjersiden i en lastebil.