– Jeg frykter at det skader den viktigste politiske saken i denne fylkestingsperioden, sier fylkesrådmann Trond Nerdal til NRK.
Den siste tiden har NRKs avsløringer om bybanekontorets millionregning til PR-byrået Burson-Marsteller satt sinnene i kok hos flere politikere.
Skandale og propaganda er ordene politikerne bruker når de beskriver virksomheten til kontoret, som er drevet utelukkende på offentlige kroner.
- LES OGSÅ: Betalte 5 millioner til PR-byrå
- LES OGSÅ: Direktøren forsvarer pengebruken
Debatt i lang tid
Spørsmålet om hvordan nåtidens og fremtidens trafikkutfordringer i Stavanger og kommunene rundt skal løses, har spisset seg kraftig til de siste månedene. Valget mellom bybane eller bussvei har både splittet ulike politiske nivåer og skapt strid innad i partier.
Nå i desember avgjør fylkespolitikerne hva slags alternativ de skal gå for.
- ALLE SAKER: Bybane/bussvei på Nord-Jæren
Fylkesrådmann Trond Nerdal leder den administrative styringsgruppen for bybanekontoret. Han reagerer kraftig på opplysningene om hva kontoret det siste året har brukt 5 millioner kroner av offentlige midler på.
Vil granske hvert enkelt oppdrag
Pengene har blant annet gått til å drive oppfølging av politiske partier, utarbeide notater i forbindelse med politiske møter og mediesøk på en sentral politiker. Burson-Marsteller har totalt 700 punkter på listen over oppgaver de har utført for pengene.
Nerdal vil ikke kommentere enkeltpunkter, men mener summen er for stor.
– Jeg kommer til å gå inn i hvert eneste oppdrag og granske hva som ligger bak, sier han.
– Omfanget er for stort for hele året, spesielt med tanke på at vi også har hatt en utredning (den såkalte konseptvalgutredningen, journ.anm.), et faglig arbeid det skal være tillit til, legger han til.
– Saken er alvorlig
To styringsgrupper har det formelle, overordnede ansvaret for bybaneprosjektet. Den ene styringsgruppen består av fylkesordføreren og ordførerne i Stavanger, Sandnes og Sola. Den andre av fylkesrådmannen og rådmennene i de samme kommunene.
Om de offentlige midlene har blitt brukt til å påvirke politikerne som bestemmer over de samme offentlige midlene, vil ikke fylkesrådmannen slå fast.
– Bybanedirektøren har eksplisitt sagt at han ikke har drevet politisk påvirkning, men det er en av tingene vi må gjennomgå, sier Nerdal.
– Saken er alvorlig. Men saken om den fremtidige kollektivløsningen på Nord-Jæren er likevel mye viktigere, sier fylkesrådmannen.