En ny avtale mellom kraftselskapene Equinor og tyske RWE ble kjent torsdag morgen.
Målet er å gjøre Norge til en viktig produsent av miljøvennlig hydrogen. Hydrogengassen skal etter planen eksporteres til Tyskland gjennom en ny rørledning.
Samtidig skal svært forurensende kullkraftverk erstattes. Tyskland skal fase ut alle sine kullkraftverk innen 2030.
– Samarbeidet har potensial til å utvikle Norge til å bli en nøkkelleverandør av hydrogen til Tyskland og Europa. Dette er en unik mulighet til å bygge en hydrogenindustri i Norge, der hydrogen også kan brukes i innenlands industri, sier Anders Opedal, konsernsjef i Equinor.
Men for Bellona skurrer det hele.
– Den mest ineffektive måten å bruke hydrogen på
Kongstanken til Equinor og det tyske energiselskapet RWE er at de først skal bygge gasskraftverk som er drevet av naturgass, men at de skal gjøres klare til å bruke hydrogen.
Equinor vil først produsere store mengder av det som blir kalt blått hydrogen i Norge. Senere vil de produsere grønn hydrogen, som skal sendes i en ny rørledning til Tyskland for å erstatte naturgassen i gasskraftverkene.
Kort fortalt blir blått hydrogen produsert av naturgass, men CO₂ blir fanget og lagret. Grønn hydrogen blir produsert ved hjelp av ren energi, som sol, vind eller vann.
Bellona har stor tro på at blått hydrogen kan være en av mange brikker i å løse klimautfordringene, men stusser over nytten av å bruke hydrogen i gasskraftverk.
– Brenning av hydrogen for å få energi er den mest ineffektive måten å bruke hydrogen på, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.
– Klimaeffekten vil bli mye større hvis blått hydrogen kan erstatte såkalt grå hydrogen (hydrogen produsert uten karbonfangst) som blir brukt av flere industrier i dag, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.
Fra gass til hydrogen
Miljøstiftelsen Zero er i motsetning til Bellona begeistret for avtalen, og vil bidra til å hjelpe Tyskland å nå sine klimamål.
– Dette er bra. Vi trenger både blått og grønt hydrogen for å kutte utslipp, og produksjonen må skaleres raskt om vi skal nå klimamålene. Tyske myndigheter er tydelige på at på sikt er det grønt hydrogen som er framtida, men at blått hydrogen også trengs på veien dit, sier daglig leder Sigrun Aasland i Zero.
Men Bellona mener det er feil å først bygge gasskraftverk drevet av naturgass, uten fangst og lagring av CO₂, og fikse opp i dette senere med hydrogen senere.
Gir penger i kassen
– Dette er bare en lovnad, og risikoen med å bygge gasskraftverk uten fangst og lagring av CO₂ er at fossile kilder blir befestet, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.
– Dette må ikke bare handle om hvor mye klingende mynt Equinor og den norske stat skal sitte igjen med i kassen.
Eriksen viser til at med avtalen med tyske RWE så sikrer Equinor seg salg av naturgass i lang tid framover, først til bruk i gasskraftverk, og videre til produksjon av blått hydrogen.
– Det må bli en god klimaeffekt av det både Equinor og staten skal tjene penger på. Derfor ønsker vi en realitetsorientering om hvordan hydrogen kan brukes best for å få mest mulig klimaeffekt, avslutter fagsjef Christian Eriksen i Bellona.