– Vi er nå bekymret for framtiden til de norske offshore-verftene. Dagny-plattformen er det sjette store oppdraget norsk industri har tapt det siste halvåret, sier Stein Lier-Hansen, administrerende direktør i Norsk Industri.
I dag ble det klart at Statoil og partnerne Total og Det norske oljeselskap har tildelt sør-koreanske Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) kontrakt for bygging av dekk for Dagny-plattformen i Nordsjøen. Kontrakten har en verdi på 6,1 milliarder norske kroner.
– Ordrebøkene går tomme
Sør-koreanske DSME er det nest største skipsbyggingsselskapet i verden. Ifølge Statoil blir også Aker Solutions i Stavanger, Oslo og Kuala Lumpur nære samarbeidspartner på detaljerte ingeniørtjenester, offshore sammenstilling og idriftsettelse.
– Verdien på kontraktene er 50-60 milliarder kroner. På noen års sikt går ordrebøkene tomme for verftene til Kværner, Aker Solutions og Aibel i Haugesund. Disse verftene er helt avhengige av nye oppdrag, sier Lier-Hansen.
I dag ble det også kjent at Statoil har tildelt tre utenlandske selskaper en fire milliarders kontrakt for å fabrikere rør til Polarled-rørledningen mellom feltet Aasta Hansten i Norskehavet og Nyhamna gassanlegg utenfor Molde.
– Skuffet over å ikke få oppdraget
– Vi er selvfølgelig skuffet over at Dagny-kontrakten ikke gikk vår vei. Hvorfor vi ikke fikk den så oppdragsgiverne selv må svare på, sier Bjørg Sandal, kommunikasjons-direktør i Aibel AS.
Aibel er i ferd med å ferdigstille Gudrun-plattformen på oppdrag fra Statoil. Kontrakten, verdt 2,7 milliarder, fikk de av Statoil i 2010. Sandal forteller at Statoil har gitt selskapet gode tilbakemeldinger på oppdraget.
– Vi som bedrift jobber allerede med å videreutvikle oss når det gjelder pris og kvalitet. Den jobber med å forbedre oss kommer vi til å fortsette med, sier hun.
Gudrun bygget i Thailand og i Haugesund
Store deler av Gudrun-plattformen ble bygget i Thailand. Hva er forskjellen på at dere bygger den i Thailand og at Statoil sender oppdrag direkte til Korea?
– Store deler ble også bygget på verftet vårt i Haugesund. En av de store forskjellene på oss og andre selskaper er at vi har vårt egen verft i Thailand som vi bygger på. Det gjør at vi har gjennomgående like metoder og at ledelsen og de involverte er våre folk, sier Sandal.
Aibel hadde lagt til rette for å bygge Dagny som en fortsettelse etter de var ferdige med Gudrun. Aibel fikk i fjor oppdraget med å videreutvikle konseptet for dekket til Dagny-plattformen, verdt 80 millioner kroner.
– Vi hadde lagt opp til å kunne ta det oppdraget. Vi er skuffet, men kan ikke bli nede i det svarte hullet og er allerede i gang med å tenke på hvilke oppdrag som kan være interessante videre, sier hun.
– Bekymringsfullt for norsk verftsindustri
– Med tanke på utvikling og fortsettelse for norsk industri når det gjelder nybygg så er det rett og slettt bekymringsfullt det som skjer nå med så mange oppdrag som går ut av landet vårt, sier Sandal.
Kontrakter om bygging av nye plattformer har vært viktige for Aibel.
– Nybygg har frem til nå vært et viktig bein å stå på for oss. Nå må vi ta noen interne diskusjoner på hvordan vi skal rigge oss med tanke på fremtiden, sier hun.
Eier og konsernsjef i IKM, Ståle Kyllingstad gikk i forrige uke hardt ut mot Statoils bruk av koreanske leverandører.
– For meg er det sjokkerende å høre at de nesten konsekvent velger Sør-Korea for bygging. Hvor mange er det i Sør-Korea som kan Norsok-standarden og har levert i henhold til den, sa Kyllingstad.