Bekymret for dyre sykehus-veier

Nytt sykehus på Ullandhaug betyr at det også må bygges nye veier og kollektivnettverk. Dette blir det både dyrt og vanskelig å få på plass, mener Stavanger-politikere.

Fremtidens stavanger universitetssykehus, Ullandhaug-alternativet

Slik skal fremtidens Stavanger universitetssykehus se ut når det en gang står ferdig på Ullandhaug.

Dag Mossige

Dag Mossige (Ap).

Foto: Eirin Margrethe Fidje / NRK

– Det blir ikke gratis, det kommer til å koste ganske mye, og slik det framstår så er det ikke tydelig hvor de pengene skal komme fra, sier Stavanger-politiker Dag Mossige (Ap) til NRK.

I dag bestemte helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) at nytt sykehus skal bygges på Ullandhaug i Stavanger. Fra før har både styret i Helse Stavanger og moderforetaket Helse Vest gått inn for den samme tomten. Høie fremhevet at Ullandhaug vil gi mest for pengene, og at et sykehus ved siden av universitetet gir nye muligheter.

– Den institusjonen har flest mennesker som jobber med forskning og utvikling, har doktorgrader og har muligheten til å se samarbeid, sier han.

Ingen penger til veier

Men de åtte milliarder kronene som skal brukes på nytt universitetssykehus, skal ikke brukes på veier eller kollektivtrafikk til sykehuset.

Det ligger heller ikke inne noen penger til nye veier eller kollektivløsninger i bompengepakken Bypakke Nord-Jæren som skal gjelde i perioden 2017–2031.

– Her må en bygge ut et helt nytt transportnettverk for at dette sykehuset skal kunne betjene regionen. Det er absolutt en av våre største bekymringer, sier Mossige.

– Ikke i noen planer

Bjarne Kvadsheim fra Senterpartiet i radiostudio

Bjarne Kvadsheim (Sp).

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Arbeiderpartiet støttet flertallet da bystyret i Stavanger gikk inn for Våland-alternativet med én stemmes overvekt i september i fjor. Det gjorde også Bjarne Kvadsheim fra Senterpartiet. Han minner om at et tomten på Ullandhaug ligger langt fra både busway og dobbeltspor.

– Alt dette må på plass, og det vil bli ganske dyrt, for det er ikke inne i noen planer at det skal bygges infrastruktur til Ullandhaug, sier Kvadsheim.

– Spår kollektiv-dugnad

Magnhild Meltveit Kleppa

Fylkesmann Magnhild Meltveit Kleppa.

Foto: Audun Braastad / NTB Scanpix

Fylkesmann Magnhild Meltveit Kleppa har vært klar på at Våland-alternativet er det eneste som oppfyller statlige føringer når det gjelder transport- og byplanlegging, det vil si det alternativet som gir minst biltrafikk, og som ligger nærmest tog og busser.

Og for at Ullandhaug-alternativet skal oppfylle disse buss og kollektiv-kravene, må det bygges.

– Så dette betyr at det blir en solid dugnad i Rogaland for å få på plass et kollektivtilbudet til og fra Ullandhaug, sier Kleppa.

Flere nyheter fra Rogaland