– Det som skal skje nå er at vi for første gang skal spille musikken. Det er på en måte en sing-off.
Prøvesalen på Rogaland Teater oser av nerver før aller første prøve på høstens storsatsing, teaterkonsert Beethoven, og i spissen for det hele står regissør Nicolaj Cederholm.
Les også:
– Beethovens melodier er for en stor del monsterhits. Fornøyelsen ved å se det handler og om at man plutselig oppdager noe som man egentlig tror man kjente, men som man har glemt å lytte etter, sier han.
– Musikken får lov å være i høysetet
Det blir spektakulære kostymer, flyvende musikere, dukker og trommebur. De som mener Rogaland Teater ikke kan toppe Teaterkonsert Mozart må tro om igjen, ifølge teatersjefen.
Teaterkonsert Beethoven blir en av de største satsingene i teaterets historie, og prøvene før høstens urpremiere er allerede i gang.
– Det er jo et forsøk på lage musikkdramatikk av det. Musikken får lov å være mer i høysetet enn historien. Det underliggende temaet for oss er å ta utgangspunkt i Beethovens døvhet. Helt på selvmordets rand oppfaget han at han kunne lytte til musikken inne i hodet sitt og skrive den ned. Uten ytre påvirkninger lager han musikk som overgår den musikken han laget før, sier Cederholm.
– En enda større satsing
Vi i Norge ble for alvor kjent med teaterkonsert-konseptet da danskene besøkte konserthuset i Stavanger med en spektakulær Mozart-variant sist høst, der vannet strømmet på scenen. Teatersjef Arne Nøst lover at Beethoven-forestillingen ikke blir noe dårligere.
– Det er faktisk en litt større satsing. Det er enda mer som skal fungere. Folk skal fly i lufta. Det skal være store dukker og små dukker. På vår hovedscene kommer det veldig tett på, så alle får med seg alt som skal skje.
– Det som er den gode ideen her er at du samler røyk inne i et lukket glassrom. Så kan du ha vifter inne i her, og lys. Du kan antagelig skape en veldig dramatisk himmel, med ekte skyer på en måte. Det er Wilhelm Turners skybilder som er en del av inspirasjonen. Han mistet gradvis synet på samme tid som Beethoven mister hørselen, forteller teatersjefen.
Trommeslager i akvariet
Scenograf Maja Ziska viser fram et av sceneelementene – et digert glassbur som skal fylles med røyk.
– Det er et trommebur installert her. Det sitter altså en musiker og spiller inne i akvariet, forteller hun.
Han som skal sitte der inne er trommeslager Stene Osmundsen. Han er kjent for mange fra band som The September When og Ingenting.
– Dette blir saker altså. Han er en funky fyr, han Beethoven, viser det seg, sier Osmundsen.
Om det gikk tonnevis med vann i Mozart-konserten, blir forbruket av avispapir tilsvarende høyst denne gangen, forteller Ziska.
– Papiret blir malt på, revet ned, forfaller på alle mulige måter. Jo mer de spiller seg inn i konserten, jo mer i oppløsning går hele den her verden, sier hun.