NRK Meny
Normal

Båttføreren sov under grunnstøtingen

Etter ulykken med Nora Victoria utenfor Finnøy vil Statens havarikommisjon innføre krav om brovaktalarm på mindre lasteskip.

Båtforlis på Finnøy

Båtføreren sov da Nora Victoria grunnstøtte utenfor Finnøy, viser rapporten fra Statens havarikommisjon.

Foto: Geir Landa

– Havarikommisjonens undersøkelser viser at grunnstøtingen skjedde fordi båtføreren sovnet.

Slik konkluderer Statens havarikommisjon for transport etter grunnstøtingen til arbeidsbåten Nora Victoria utenfor Finnøy 30. juni i fjor. Ingen personer kom til skade under grunnstøtingen.

Les også: – Liten fare for forurensning

Etter at Nora Victoria hadde grunnstøtt bakket båtføreren ut fra land.

Totalforliste

– Etter kort tid oppdaget han at fartøyet tok inn vann, og forsøkte da å sette det tilbake på land, uten å lykkes. Båtføreren forlot havaristen omtrent kl. 2245, og Nora Victoria sank i løpet av de neste to minuttene, heter det i rapporten.

Grunnstøting på Finnøy.

Slik så det ut da Nora Victoria gikk på land utenfor Finnøy i juni i fjor.

Det at båten sak forklarer havarikommisjonen på denne måten:

– Fartøyet totalforliste da det ble trukket av grunn med punkterte skrog og åpne dører mellom maskinrommet og det forre rommet i skrogene.

Betydelig søvnunderskudd

Fire timer etter forliset ble båtføreren tatt av politiet ved Skjoldastraumen i Tysvær, ifølge Øyposten. Han måtte ta en blodprøve, men politiet konkluderte med at det ikke var mistanke om promillekjøring.

Havarikommisjonen forklarer årsaken til at båtføreren sovnet slik:

– Undersøkelsen har avdekket at føreren hadde opparbeidet seg et betydelig søvnunderskudd gjennom de siste døgn.

Brovaktalarm

Havarikommisjonen skriver at det ikke var utarbeidet noe sikkerhetsstyringssystem for Nora Victoria, og fartøyet verken var utstyrt med avgangssjekkliste eller nødprosedyre i tilfelle grunnstøting.

Båten hadde heller ikke brovaktalarm. I Norge er det ikke krav om slike alarmer for lasteskip med bruttotonnasje under 150. Dette mener Havarikommisjonen det bør gjøres noe med.

– Statens havarikommisjon for transport tilrår Sjøfartsdirektoratet å definere og implementere krav om barriere mot ulykker med lasteskip med bruttotonnasje under 150 som følge av båtførers søvnighet.