Resultatet er at barn lider unødig lenge før barnevernet får anledning til å gripe inn.
- Vi ser at samarbeidsinstanser venter for lenge med å ta kontakt med barnevernstjenesten. De strever for lenge med å få til ordninger rundt barn og ungdom før barneverntjenesten blir kontaktet. Det gjør at vi kommer sent inn i bildet, sier Sigrunn Madland.
Terskelen er for høy
Madland er avdelingsleder i barnevernet i Stavanger, hun mener terskelen for å melde fra til barnevernet er altfor høy blant ansatte i både skoler, barnehager og ved helsestasjoner. Tall fra barnevernet viser nemlig at det kommer svært få henvendelser fra denne sektoren.
Må vise foreldrene tillit
Også leder ved Hundvåg helsestasjon, Marit Håland, innrømmer at det er vanskelig for helsepersonell å vite når de skal melde fra.
- Det kan være vanskelig å vurdere, fordi vi skal vise foreldrene tillit. De må få lov til å prøve seg. Vi vil gjerne at foreldrene skal være med og se at de kan trenge hjelp, sier Håland.
Men Sigrunn Madland i barnevernet i Stavanger mener konsekvensene kan være store dersom barnevernet ikke blir kontaktet på et tidlig stadie.
- Da kan konsekvensene være at problemene har fått lov til å utvikle seg til å bli ganske store. Det er bedre å ta kontakt og diskutere en sak en gang for mye enn å vente for lenge, sier Madland.