Hopp til innhold

Stoppet flytrafikken med drone: Så mange ble anmeldt i fjor

Trenden er positiv, men ulovlig droneflygning kan få fatale konsekvenser. – Ikke et leketøy, sier Avinor-leder.

Drone og fly

ULOVLIG: Kun om du har tillatelse fra flytårnet, kan du fly drone nærmere enn fem kilometer.

Foto: CARLO ALLEGRI

22. februar 2021. Et SAS-fly med 38 passasjerer og fem ansatte er i full fart på vei fra Bergen til Stavanger. Plutselig får kapteinen en beskjed fra kontrolltårnet, og flyet må snu og mellomlande i Haugesund.

Årsaken er at en liten drone er fanget opp av en radar på Stavanger lufthavn, og sørger for at store deler av flytrafikken her må stenge ned.

Politiet blir varslet om hendelsen og sender ut en patrulje i området dronen er observert. Letingen gir dessverre ikke resultater. Etter en halvtimes tid forsvinner derimot dronen, og trafikken kan åpnes som normalt igjen.

NRK har fått ferske tall fra Avinor, som viser at de i 2020 anmeldte totalt 14 ulovlige flygninger med drone. Dette er en solid nedgang fra året før, da det ble anmeldt 40 hendelser.

– Årsaker til nedgangen kan være at flere kjenner til regelverket om droner, samt reduksjon i antall flyavganger, forklarer Erik Lødding i Avinor Flysikring.

Men hendelsene som har ført til anmeldelser har fått konsekvenser.

Erik Lødding, Avinor

Erik Lødding er leder for strategi og samfunnskontakt i Avinor Flysikring.

Foto: Avinor

Politiet: – Uheldig ressursbruk

I 2019 var det over 460.000 nordmenn som eide en drone, viser tall fra Opinion.

De som flyr droner må følge strenge sikkerhetsregler. Det er ikke lov å fly nærmere enn fem kilometer fra lufthavner, med mindre annet er avtalt.

– Potensialet for alvorlige hendelser er til stede, og dette er derfor noe vi tar veldig alvorlig. Avinor anmelder alle uautoriserte droner i luftrommet rundt lufthavner, sier Lødding.

Steffen Thesen, som er leder for operasjonssentralen i Rogaland politidistrikt.

Steffen Thesen jobber i Sør-Vest politidistrikt (arkiv).

Foto: Hanne Høyland / NRK

Politiet forteller at det ikke er ofte de må ut på oppdrag grunnet ulovlig flygning av droner nær flyplasser, men at det er hendelser de helst skulle vært foruten.

– Politiet må prioritere mellom oppdragene hver dag. Da er det uheldig at vi må bruke tid, og ressurser, på uvettig bruk av droner, sier Steffen Thesen, leder for felles enhet for operativ tjeneste.

Han kaller det «alvorlig når flytrafikken må stenges ned», og oppfordrer alle som bruker drone til å sette seg inn i regelverket.

– Dette får store samfunnsøkonomiske konsekvenser, og det påvirker mange mennesker. Hvilken reaksjon påtalemyndigheten vil vurdere i slike saker er avhengig av flere forhold, og det er derfor vanskelig å si noe konkret om dette, sier Thesen.

NRK har tidligere skrevet om en mann i 20-årene som fikk 8000 kroner i bot for ulovlig droneflyging.

– Kan få enorme konsekvenser

Lufthavndirektøren ved Stavanger lufthavn forteller at drone-hendelsen nylig skapte «mindre forsinkelser».

– Det er utrolig viktig at folk som har og bruker droner, følger reglene. Det kan få enorme konsekvenser hvis ikke, sier Anette Sigmundstad.

Anette Sigmundstad

Anette Sigmundstad er direktør ved Stavanger lufthavn.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

Avinor opplever at kunnskapen om regelverket i den norske befolkningen øker, spesielt blant proffbrukere.

– Samtidig skulle vi gjerne ha sett at forbrukerne gjøres bedre kjent med ansvaret de har når de kjøper en drone i butikken eller på nett, forteller Lødding.

Han utdyper:

– Når foreldre kjøper droner i gave til ungene sine, er det viktig at de er oppmerksomme på at dette ikke er et leketøy, men et luftfartøy som medfører et ansvar.

Nytt regelverk

Fra 1. januar i år ble et felles europeisk regelverk gjeldende for droner i EU og Norge.

Det innebærer blant annet at alle piloter av modellfly og droner med kamera eller vekt på 250 gram eller mer må registrere seg. I tillegg stilles det krav til pilotens kompetanse.

Hos Avinor tar de også grep for å øke sikkerheten. Der tester de i disse dager ut et nytt system for å gjøre det enklere for dronebrukere å søke om godkjenning til å fly innenfor fem kilometer rundt de fleste norske lufthavner.

Dette foregår via en mobilapp, og skal gjøre det lettere for flygeledere å håndtere forespørsler og holde oversikten over trafikken.

– Dette vil bidra til å øke sikkerheten i luftrommet rundt lufthavner. Til syvende og sist er det likevel den enkelte brukers ansvar å sette seg inn i og følge droneregelverket, avslutter Lødding.