Jærbanen opplever en passasjerøkning på femten prosent de fire første månedene i 2011 sammenlignet med samme periode i fjor.
Strekningsansvarlig for Sørlandsbanen, Dag Brekkan, er fornøyd med den positive utviklingen. Likevel har økningen vært nødvendig for at dobbelsporinvesteringen skal lønne seg.
– Vi er ikke fornøyd dersom vi ikke får tilsvarende økning i mange år fremover, sier han.
– NSB ønsker å være den ledende kollektivtransportøren i Rogaland. Når samfunnet har investert over 2 milliarder i ny infrastruktur, så ønsker vi å bidra til at biltrafikken rundt de store byene Sandnes og Stavanger skal minke, forteller han.
Flere stasjoner
Den største økningen har vært på dobbeltsporet mellom Stavanger og Sandnes, og i tillegg har det vært en økning med passasjerer fra Bryne.
- Les også:
Brekkan nevner at de nye stasjonene på strekningen Stavanger - Sandnes bidrar til passasjerøkningen.
– Stoler mer på oss
Punktligheten på Jærbanen er nå 98 prosent, noe som har vart over tid. Dette tror Brekkan er en viktig årsak til passasjerøkningen.
- Les også:
– Vi hadde jo innkjøringsproblemer i 2009 når dobbeltsporet startet. Da gjorde vi en del tiltak for å rydde opp i dette. Det har blant annet ført til at Jærbanen også har mye større driftsstabilitet enn noen gang før, forteller han.
- Les også:
- Les også:
– Folk stoler mer på oss nå i forhold til at de kommer på skole og jobb i tide, sier Brekkan.
Regiontoget på Sørlandsbanen hadde uendret antall kunder de fire første månedene i år, sammenlignet med i fjor.