Man kan alltid diskutere om det er mye eller lite. På lik linje med alle andre yrkesgrupper begås det feil som gir grunnlag for erstatning - også blant helsepersonell.
Verre er det at Sentralsykehuset i Rogaland ikke vil gi publikum innsyn i hvilke feil som blir begått.
Et sykehus er avhengig av tillit og troverdighet. Problemet er at sykehuset både må forholde seg til en samlet gruppe brukere og til den enkelte pasient som har krav på pleie, behandling og omsorg. Dermed betjener institusjonen to hester; publikums krav om innsyn og enkeltmenneskets behov for beskyttelse og vern mot innsyn.
Påfallende
Journalister som av og til retter en henvendelse til en sykehusavdeling med ønske om å intervjue en pasient, blir ofte møtt med en avvisende holdning fra leger og sykepleiere fordi personalet ønsker å beskytte pasienten. Nå kan man si at de fleste pasienter er i stand til å beskytte seg selv om de er friske nok til å la seg intervjue. Og det er faktisk påfallende at når problemet gangpasienter, manglende ressurser eller lønnskamp står på dagsorden blir media møtt med åpne armer av helsepersonell som gjerne viser frem syke og sengeliggende pasienter i gangene.
Vanskelig
Krav om innsyn og et lovfestet personvern er en vanskelig ballanse. Men når Rogalands Avis offentliggjør at Sentralsykehuset i Rogaland nekter innsyn i samtlige 64 tilfeller der pasienter har krevd erstatning så langt i år, er noe galt. Da blir offentlighetsloven enten misforstått eller misbrukt, slik generalsekretær i Norsk redaktørforening, Nils E. Øy, sier til avisen.
Viktig
Hvorfor er så dette viktig? Jo, av den enkle grunn at publikum - eller sykehusets kunder - har krav på å vite noe om hvordan sykehuset behandler sine pasienter. Hvilke pasienter det er snakk om, er lite relevant. Men publikum har krav på å vite noe om hvilke feilbehandlinger som blir begått, hvor de skjer, hvordan det skjer og hvorfor.
Vet vi noe om dette, slipper vi å mistenke et offentlig sykehus for å være mer interessert i å beskytte sine egne ansatte enn de pasientene man er satt til å behandle og pleie.
Det ville gjort oss litt roligere - tross alt.
''' Ståle Frafjord
distriktsredaktør NRK Rogaland
telefon: 51 72 72 30 (dir.) 71 72 72 72 (sent.) 95 92 56 92 (mob.)