– Den aktuelle sjåføren fikk gebyr for dårlige dekk. Han ble pålagt å kjøre direkte til verksted for dekkskifte.
Inspektør i Statens vegvesen Kenneth Holm Vestby forteller til NRK at de under en kontroll på Krossmoen på E39 ved Egersund oppdaget flere oppfinnsomme sjåfører.
Les også:
Les også:
– En annen hadde plassert et klistremerke med M+S (mud and snow) på dårlige sommerdekk. Vi har lyst til å minne om at ingen av disse metodene forandrer egenskapene til et dekk, sier Holm Vestby.
Skremmende og dyrt
I forrige uke skrev inspektørene ut 76 forelegg i en enkelt dekk-kontroll. Mandag ble det ikke så mange, men vegvesenet er skuffet over innstillingen hos mange vogntogsjåfører.
– Vi finner skremmende mange dårlige dekk. Spesielt nå når det for alvor begynner å bli glatt på veiene, også på Vestlandet, er det behov for skikkelige dekk, sier Holm Vestby.
Les også:
Flere av dem som ble stanset på E39 ved Krossmoen mandag fikk pålegg om å skifte dekk umiddelbart.
– Det kan fort bli svært kostbart for en utenlandsk sjåfør å måtte skifte dekk til norske priser. Utgiftene kan ofte komme opp i over 30 000 kroner, sier inspektøren fra Statens vegvesen.
– Merkingen er verdiløs
Før vintersesongen i fjor ble innført krav til dekkmerking av vinterhjul, såkalt M + S merking, Mud + Snow, han mener den ikke har noen misjon.
Norges lastebileierforbunds regionsjef i Hedmark og Oppland, Guttorm Tysnes, er kritisk til dette.
Han sa til NRK sist uke at det er
.– Merkingen er verdiløs fordi det er dekkprodusenten som bestemmer hva som er et vinterhjul eller ikke, og vi i lastebileierforbundet mener å ha avslørt at det er mye lureri fra produsentenes side, sier Tysnes.
Tysnes sier at dekkprodusenter stempler sommerdekk med vinterdekkstempelet M + S. I Rogaland mandag var det altså sjåførene selv som sto for den falske merkingen.