Etter at Lervig i forrige kamp på Viking stadion fortalte publikum om bryggeriplanene sine i pausen, mener Sosial- og helsedirektoratet at Viking brøt forbudet mot alkoholreklame.
- I prinsippet er det ikke noen forskjell på verbal eller visuell reklame på dette punktet. Jeg synes også jeg kan føye til at det er særlig uheldig at dette skjer på en fotballbane. Vi har jo hele tiden forsøkt å holde alkohol og idrett adskilt, og ha idretten som en alkoholfri arena, sier Jens Guslund, avdelingsdirektør i Sosial- og helsedirektoratet.
Nevnte verken øl eller pils
Det var i pausen mellom Viking og Tromsø at Lauritz Hansen fra Lervig Aktiebryggeri fikk entre banen og for åpen mikrofon fortalte de 11 000 tilskuerne at Stavanger nå skal få sitt eget bryggeri igjen. Markedssjef i Viking, Hans Øyvind Sagen, mener dette var uproblematisk siden Lervigs mann ikke skal ha nevnt verken øl eller pils, slik han var blitt instruert om på forhånd.
- Så lenge du ikke nevner øl og den type ting så synes jeg det virker hensiktsmessig, sier Sagen.
Hva folk oppfatter
Men så enkelt er det ikke. Poenget er nemlig hva folk forbinder med Lervigs Aktiebryggeri. Er det eplemosten er det greit, er det pilsen er det brudd på alkoholloven.
- Det som er det sentrale her er hvordan de som mottar reklamen oppfatter den. Dersom de oppfatter dette som alkoholreklame, så er det alkoholreklame, sier Guslund.
Reagerte på reklameskilt
Allerede for tre uker siden reagerte direktoratet på det de mener er ulovlig alkoholreklame på Viking stadion. Da var det reklameskiltet der det sto Lervig Aktiebryggeri de reagerte på. De truet Mack bryggeri, som delvis eier Lervig Aktiebryggeri, med bøter. Mack har svart med å forandre skiltet slik at det bare står Lervig. Men avdelingsdirektør Jens Guslund i Sosial- og helsedirektoratet mener det ikke er tilstrekkelig.