Helikopterprodusenten har sendt ut en uttalelse hvor de mener den sannsynlige årsaken til styrten er knyttet til en svikt i en festeanordning til en stag som forbinder rotorsystemet med
skroget, kjent som suspension bars, melder nyhetsbyrået Reuters.
Airbus Helicopters skriver at selskapets egne undersøkelser har kommet fram til sju mulige teorier.
Les også:
Les også:
– Ut av disse sju scenarioene er det bare en svikt i festeanordningen til et stag som blir sett på som sannsynliav Airbus Helicopters, basert på informasjonen som er
tilgjengelig nå, heter det i uttalelsen.
Undersøkelser av helikopterets vedlikeholdshistorikk har nettopp begynt og vil trolig gi en bedre forståelse av de mest sannsynlige årsakene, skriver selskapet videre.
For tidlig å konkludere
Statens havarikommisjon (SHT) vil ikke kommentere Airbus' uttalelse.
– SHT gjennomfører uavhengige undersøkelser. Airbus må stå for egne uttalelser, sier direktør William Bertheussen til NTB.
I en oppdatert, foreløpig rapport om helikopterstyrten som ble klar fredag, har Statens havarikommisjon sett seg ut tre scenarioer. Det ene er feil i sluttsteget på girkassen (omtalt som epicyclic failure). Nummer to er feil ved stagene som forbinder rotorsystemet med skroget, mens nummer tre er feil ved veksel mellom girkasse og rotormast.
Det er teori nummer to som Airbus Helicopters mener er den mest sannsynlige årsaken til
helikopterstyrten som kostet 13 mennesker livet 29. april.
Mangler deler
Havarikommisjonen ønsker fortsatt hjelp etter helikopterulykken. Kommisjonen har ikke funnet alle delene fra helikopteret, deler som kan gi hjelp i arbeidet med å finne årsaken til ulykken.
Les også:
Les også:
Alle funn av vrakdeler som eventuelt gjøres og kan spores til helikopterulykken, bør umiddelbart skylles med ferskvann og påføres en konserverende olje, heter det i en pressemelding.